Snart kan du se Porsche 918 Spyder på gata.

Ryktene om produksjon av hybridbilen har svirret helt siden Porsche viste den frem på Genève-utstillingen tidligere i år. Da sa de at dersom de fikk nok bestillinger, ville de produsere bilen.

Det har de tydeligvis fått, for nå har de annonsert at bilen vil komme for salg.

Bilen det er snakk om er en superbil i ordets rette forstand, og er på mange måter arvtageren til den ekstreme Carrera GT. De to setene er plassert rett foran motoren, og bilen skal visstnok gjøre null til hundre på 3,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 320 km/t, og bilen skal klare en runde på den legendariske Nordsløyfa på Nüburgring på under 7 minutter og 30 sekunder.

Det er veldig fort.

500-hesters V8

Bensinmotoren bak setene yter rundt 500 hester. Ingen utpreget miljømotor det, altså. Hemmeligheten er de tre elmotorene som hjelper til.

De yter til sammen 215 hester, og lades ved hjelp av stikkontakten i garasjen.

En annen ting som er gjort for å øke miljøaspektet, og kjøregleden, i denne bilen er vektredusering. Utstrakt bruk av materialer som karbonforsterket plast, magnesium og aluminium gjør at den veier inn på imponerende 1490 kilo.

=

SPENSTIG: Det er liten tvil om at en 918 Spyder vil bli lagt merke til på veien.

Bare 0,3 l/mil

Det mest revolusjonerende med denne bilen er likevel forbruket. Porsche hevder at den skal klare seg med 0,3 liter på mila ved blandet kjøring. Det betyr 70 gram CO2 per kilometer - noe som er mindre enn alle såkalte miljøbiler som finnes på markedet i dag.

Dette er selvfølgelig tall som er målt ved hjelp av den fastsatte EU-syklusen, og det er nok ikke realistisk å havne i nærheten av dette ved vanlig kjøring.

Verken pris eller lanseringstidspunkt er klart enda, men det verserer rykter om hvor mye miljøbilen vil komme til å koste. Tallet som svirrer på internett er €500.000 - altså snaue fire millioner kroner.

Hvis vi tar utgangspunkt i 500 hester og 70 gram CO2 per kilometer, vil man få en engangsavgift på drøye 1,7 millioner i tillegg. Med andre ord blir ikke dette noen folke-Porsche.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!