Disse fire familievinnerne byr på vidt forskjellige egenskaper og stiller i utgangspunktet til start i hver sine klasser. Men de har én ting felles: De har alle overrasket oss positivt i året som gikk, og er midt i blinken for sine respektive kundegrupper.

Plass for alle penga: Skoda Superb stasjonsvogn

Visst er Superb lang (484 cm), men ingen andre biler med denne lengden kan by på like stor plass i baksete og bagasjerom - i hvert fall ikke begge deler på én gang. Skoda har greid det ved å lage en kort front, med kompakt teknikk lånt fra VW Golf. Resten av bilen er grovt forenklet ett stort rom med kupé og bagasjeplass.

Superb kjører trygt og godt, og har dessuten flere ess i ermet: Ett av dem er prisen for de enkleste modellene, som ligger godt under 300 000 kroner. Et annet er de mange valgmulighetene, med flere norgesaktuelle motorer, firehjulsdrift og automatisk DSG-girkasse. Det er fullt mulig å få en Superb med utrustning nesten i luksusklassen. Blant få minuspunkter er litt for ufiltrert hjulstøy.

Terningkast 5

PLASSMESTER: Med bakseteplass som i en limousin, er Skodas største en attraktiv bil for familiebruk. Med litt utstyr ypper den seg også mot luksuskonkurrentene. © Handeland, Petter

Praktisk: Peugeot 5008

De siste versjonene av de kompakte sjuseterne er blitt riktig gode biler. Mens tidligere modeller stivt fokuserte på praktiske egenskaper - ofte på bekostning av sjåførens "a rbeidsplass" - har ferske modeller også fine kjøreegenskaper.

Peugeot 5008 er en av disse. Ettersom den ikke er mer enn drøyt 4,5 meter lang, er den heller ikke så tung. Derfor er det en personbilaktig snert over kjøringen, og derfor kan den også greie seg med en 1,6-liters dieselmotor uten å bli doven. Det bidrar også til at prisen holdes anstendig (fra litt over 300 000 kroner med 1,6 HDi). Samtidig sørger et fleksibelt interiør for at du får med deg det du skal.

Terningkast 5

SVÆRT FLEKSIBEL: Seteløsningen er imponerende fleksibel; Peugeot 5008 byr på de fleste gode ideer de andre bilprodusentene har kommet med. © Peugeot

Barsk: Kia Sportage

Denne bilen byr på mye av det meste til en pris konkurrentene sliter tungt med å matche. For det første har den sju års garanti, og det bør borge for forutsigbart bilhold. For Kia Cee'd, som var første modell med sjuårsgaranti, ser vi dessuten at garantien bidrar til greie bruktpriser. Trolig er dette overførbart til Sportage.

Dernest har Sportage svært mye utstyr i forhold til prisen. Vi kjørte toppmodellen med en totalpris på 430 000 kroner, og den mangler ingenting. Her er firehjulsdrift, skinnseter, stort panoramatak, automatgir med overbevisende funksjon, stor naviskjerm, xenonlys, nøkkelfritt system og mye annet. Tolitersdieselen med 136 hk gir fullt ut tilfredsstillende ytelser. Firehjulsdriftssystemet er satt opp med økt fremkommelighet og stabilitet som mål, ikke for å tilfredsstille trangen til morokjøring.

Sportage har enkelte komfortsvakheter når det kommer til fjæring og støy, men til gjengjeld koster ikke billigste versjon med forhjulsdrift mer enn 264 900 kroner.

Terningkast 5

FOLKE-SUV: Med en lengde på 444 cm plasserer Kia Sportage seg størrelsesmessig i midtfeltet blant SUV-ene som er beregnet på folk flest. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vår favoritt: BMW 5-serie

Fjorårets bokstavelig talt store nyhet fra BMW greide å overraske oss. Ikke fordi kjørefølelsen er suveren - med direkte styring, fine tilbakemeldinger og gode ytelser selv i billigste versjon. Det hadde vi ventet. Overraskelsen var at BMW har greid å kombinere dette med en komfort som er en luksusbil verdig. Dessuten har den bayerske stoltheten åpenbart blitt lei av å høre at kvalitetsfølelsen ikke er på Audi-nivå, for her er inntrykket førsteklasses. I Norge er det én versjon det hovedsakelig handler om for 5-serie, nemlig 520d . Det finnes stasjonsvogner med større bagasjerom, men ingen andre leverer per i dagen så helstøpt familiepakke. Høy pris er et åpenbart minus - den starter på 471 800.

Terningkast 6

LES OGSÅ:

Vi Menn Bil og Top Gear lager nytt bilblad!

Denne bilen er undervurdert

Dette vil nordmenn helst ha

SJÅFØRENS BIL: BMW 5-serie stasjonsvogn har relativt god plass, men fortsatt er sjåføren viktigst for BMW. Kjøregleden er på topp. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!