Hybridracerne Peugeot 908 HY LM og Citröen C4 WRC er utviklet for å delta i hver sin motorsportgren, og du gjettet kanskje riktig - at HY og LM står for hybrid og Le Mans, og WRC står for World Rally Championship.

Stikkord for begge bilene er høyere effekt og lavere utslipp. Denne formen for miljøarbeid, hvor man hele tiden flytter hk-grensen opp og CO2-grensen ned, har vi sansen for.

Nysjerrig på Paris? Se alt om messen her.

24-timers batteripakke

Det legendariske 24-timersløpet på Le Mans er en styrkeprøve for de store gutta. To biler har de siste årene stått øverst på resultatlistene, den ene alltid et hakk foran den andre; Audi, med sin R10, har vært et hestehode foran Peugeots 908.

Begge bilene har hittil vært utstyrt med 5,5 liters V12 turbodieselmotor, men nå tar Peugeot i bruk elektrisk kraft for å få has på den arge Audi-konkurrenten.

=

10 batteripakker

Ved hjelp av 10 lithium-ion-batteripakker får 908 HY 80 hester ekstra. Føreren velger selv når han vil bruke de ekstra kreftene, men et hett tema innen baneracing er såkalt "push to pass", der føreren rett og slett bruker kreftene til å passere bilen foran.

Push to pass kommer på plass i Formel 1 til neste år, og vil bety flere forbikjøringer og enda mer moro for tilskuerne.

Vi har samlet de grommeste konseptene fra Paris.

En annen måte å bruke den elektriske kraften på, er å fordele den jevnt utover under akselerasjonen. På den måten minskes drivstofforbruket med mellom 3 og 5 prosent, slik at bilen kan kjøre lenger uten depotstopp. Batteriene lader seg dessuten opp hver gang bilens bremser er i bruk.

=

167 ekstra strømhester!

Citröen er ikke dårligere, de kliner til med det samme systemet i sin C4 WRC rallybil. Den første rallybilen noensinne som bruker hybridløsningen som kraftkilde.

Citröen møter Gran Turismo. Se den heftige GTBYCITRÖEN her.

2-literen i C4 WRC yter allerede 320 hestekrefter, men får nå hjelp av en elektrisk motor koblet rett på bakakselen. 167 ekstra hester og 300 Nm sørger ikke bare for et ekstra heftig drag ut av svingene, men reduserer også bensinforbruket med opptil 30 prosent. I tillegg kan bilen kjøres kun på den elektriske motoren mellom etappene og fram og tilbake i depoet.

=

Ennå ikke løpsgodkjent

De to hybridracerne er foreløpig ikke løpsgodkjent, men franskmennene mener alvor. Så nå ligger denne "miljø-ballen" hos Le Mans-ledelsen og FIA.

Vil du bidra i miljøkampen? Lær deg å kjøre økonomisk her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!