- Det var utrolig moro, og jeg har heller aldri kjørt så fort tidligere. I en av svingene hadde jeg 270 km/t og det var bare å pushe på, forteller en entusiastisk Petter Solberg til Klikk Bil på telefon fra Paul Ricard-banen i Sør Frankrike.

Dette var faktisk første gang Petter kjørte en racerbil på en asfaltbane siden han testet Neon Cup på Rudskogen i 1995. Den gangen valgte han rally i stedet for racing, men nå kan det hende Petter Solberg skal kjøre 24-timersløpet på Le Mans til sommeren.

- Ingenting er avklart, men det var utrolig moro og det gikk veldig bra. Jeg var under sekundet bak førsteføreren Olivier Panis, og han hadde attpåtil nye dekk, sier en stolt Petter.

Les også: Kan Solberg lykkes på Le Mans?

Ortelli imponert

Sportsvognsføreren Stephane Ortelli, som har kjørt mye for Oreca-teamet (som Petter testet for) var også på plass på Paul Ricard, og han sier dette til Klikk Bil:

- Petter kjørte fantastisk og vi er mektig imponert. At han hadde rundetider som var innenfor samme sekund som Panis (tidligere F1-fører, red. anm.) er veldig sterkt. Etter 20 runder måtte han gi seg ettersom påkjenningen på nakken ble for sterk, men det er vanlig for rallyførere som prøver racing. Men nakken kan man trene opp, sier Ortelli, som ikke legger skjul på at Oreca ønsker at Petter skal kjøre for dem under 24-timersløpet på Le Mans i juni.

Les også: Grönholm i norsk team?

Krasjer med Rally Akropolis

Problemet er bare at 24-timersløpet kolliderer med den greske VM-runden i rally, og Petter håper også å kjøre alle VM-rundene etter Rally Norway med sin nyinnkjøpte Citroën Xsara.

- Ingenting er klart ennå, så jeg tar det litt som det kommer. Vi får se hva samarbeidspartnerne mine sier, men det er klart det frister med Le Mans også. Le Mans er jo utrolig stort.

Les også: Exit Loeb

© Jean Francois Monier

Større sjanse på seier

Petter Solberg skal i så fall kjøre i LMP1-klassen for de aller raskeste bilene. Kampen om totalseieren er ventet å stå mellom fabrikksteamene fra Peugeot og Audi, som begge kjører med diesel, men på grunn av nye regler kan privatteamene med bensinmotorer, som Oreca, ha en langt større sjanse for totalseier enn tidligere.

Et annet team som ønsker å blande seg inn i teten, er Aston Martin, som lanserte sin satsing i LMP1-klassen på tirsdag. Det britiske merket har vunnet GT1-klassen på Le Mans flere ganger, men har nå tatt steget opp i den raskeste klassen for de spesialbygde prototypene.

Samtidig har Honda-eide Acura lansert sin nye LMP1-bil i USA, og med denne bilen håper Acura å kunne kjempe om seier i de store amerikanske sportsvognsløpene, som 12-timers på Sebring og Petit Le Mans på Road Atlanta. Gjør de det, er det store sjanser for at også denne bilen dukker opp på Le Mans til neste år. Og da vil LMP1-klassen plutselig bestå av mange fabrikksteam, i motsetning til de siste årene, hvor Audi nesten har vært alene.

Les også: Her er bilen til Petter Solberg

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!