Dagens 9-5 er bygget på en basis som er blant de eldste som finnes på markedet i dag. Saab mener den fortsatt hører hjemme i klassen for biler som skal gi eieren en viss status. Vi har testet den for å finne ut om det stemmer.

Kjøreegenskaper: 4

Saab har tradisjonelt sett blitt sett på som en sporty og velkjørende bil, og selv om 9-5s plattform begynner å bli gammel, henger den bra med på notene.

Styringen oppleves ikke like presis som den gjorde for noen år siden, og understellet er kanskje ikke like potent, men hvor ofte kjører man slik med en 9-5?

Man får en merkelig følelse av å sitte i en mindre bil enn man faktisk gjør bak rattet. Om det er positivt eller negativt i en premiumbil er det sikkert delte meninger om, men bilen lyster stort sett førerens kommando.

Et litt strammere bakhjulsoppheng hadde nok vært å foretrekke dersom underholdende kjøring stod på ønskelista.

Sjekk hva vi mener om kjøreegenskapene i utvalgte konkurrenter:

Audi A6

Mercedes E-klasse

BMW 5-serie

Volvo V70

Citroën C6

=

Motor: 3

Heller ikke arbeidsjernet under panseret er av nyeste sort, for denne 1,9-literen kjenner vi både fra Opel, Alfa Romeo, Fiat og ikke minst lillebror 9-3.

150-hesteren gir 9-5 et godt fraspark også i kombinasjon med automatkasse, og man føler sjelden behov for mer krefter. Derimot oppleves måten momentet blir levert på samt lydbildet litt gammeldags sett i storbilsammenheng.

Automatkassen er ikke spesielt kvikk, men sjalter komfortabelt og klokt dersom du - igjen - ikke har spesielt sportslige ambisjoner.

Ytelser: 3

Noe lyskrysskonge blir du ikke i 9-5 1,9 TID, men 150 hester og 320 Nm - for øvrig typiske tall i en dieselmotor med rundt to liter slagvolum - holder til at bilen i daglig bruk oppleves som helt på det jevne hva ytelser angår.

Vi har også kjørt 9-5 med turbodopet bensinmotor, men sett i forhold til ytelsene og forbruket er dieselmotoren klart å foretrekke til normalt bruk.

Er Saab 9-5 for stor og dyr? Finn bilen som passer deg i vår store testdatabase.

=

Eksteriør: 2

Facelift, facelift og atter facelift - vi vil ha noe mer enn kromlister rundt lyktene og andre støtfangere! Nå er det riktignok gjort litt mer enn som så opp gjennom årenes løp, men er vi ikke klare for å se en ny 9-5?

Ellers er formen på stasjonsvognen i våre øyne vellykket, og alderen til tross: det er fortsatt elementer ved 9-5 som sladrer om eksklusivitet og status.

Interiør: 4

Saabs nostalgi-design med jagerfly-cockpit som et sentralt element har gått igjen i alle år, og er opp til den enkelte å elske eller hate.

Personlig setter det ikke min hjertepumpe i gang for alvor, men jeg kjenner mange som mener det helt motsatte, og som spesielt setter pris på den ryddige plasseringen av knotter og knapper.

Det som ikke er til å komme bort fra, er at Saab har det som kanskje er blant verdens beste seter, og at plassen i baksetet er meget god.

Bagasjerommet er med sine 554 liter litt mindre enn enkelte konkurrenters, men undertegnede opplevde sjelden mangel på plass, selv med både tvillingvogn og matvareposer på plass.

=

Komfort: 5

Dette er bilen du nesten kan kjøpe usett hvis sittekomfort er førsteprioritet, for et bedre sted å plante stussen skal du lete lenge etter. De godt polstrede skinnsetene har justeringsmuligheter også i front under sitteputen, som nærmest eliminerer faren for å bli sliten i beina under kjøring.

Selv om rattet er fireveis regulerbart, savnes vi muligheten for å kunne justere rattet enda lenger mot sjåføren - da hadde førerergonomien vært helt førsteklasses.

Når det gjelder støy, var det merkbart at testbilen rullet på forholdsvis brede hjul, men spesielt sjenerende under kjøring var det ikke.

Les om andre komfortmestere:

Den nye Citroën C5

Volvo XC60

Mercedes GLK

Sikkerhet: 5

Saab 9-5 er ikke blitt testet hos EuroNCAP siden 2003, men siden bilen mer eller mindre er den samme, regner vi med at disse resultatene gir en god indikasjon på hvordan dagens modell vil fremstå i en kollisjon.

Det ble tildelt full pott (fem stjerner) for sikkerheten til voksne i bilen, mens den på fotgjengersikkerhet oppnådde to av fire mulige.

Det er godt med sikkerhetsutstyr i 9-5, deriblant bi-xenon frontlys, automatiske beltestrammere, beskyttelsesnett i bagasjerom, kollisjonsputer, Saabs aktive nakkebeskyttelse og selvsagt alle de elektroniske hjelpemidlene forkortet til tre store bokstaver.

=

Pris/ utstyr: 3

Innstegsprisen på Saab 9-5, 436.000 kroner, er ikke spesielt gunstig med tanke på at modellen lider litt av alderdom i sitt segment. Det positive er at man kan få en godt utstyrt bil til 450.000 kroner, der hvor de fleste av konkurrentene starter hvis man sammenligner med tilsvarende motoriserte biler.

Annenhåndsverdien er vanskelig å si noe om, men det spørs nok om ikke både Mercedes, BMW og Audi holder seg betydelig bedre i pris.

Når det gjelder forbruk, bruker 9-5 1,9 TID med automatgir i snitt 0,76 per mil på blandet kjøring ifølge Saab selv. Det er heller ikke spesielt imponerende når vi vet at flere mer moderne motorer klarer seg med under 0,6 liter per mil i tilsvarende modeller.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!