Del

Lotus sjokkerte bilverdenen ved å presentere en splitter ny modellrekke under bilmessen i Paris. Fem biler skal ut på markedet i løpet av de neste fem år. Det har neppe noen gang skjedd før.

Modellene heter Esprit, Elan, Elite, Elise og Eterne.

Toppfart ligger mellom 270 og 330 km/t.

Prisklassene strekker seg fra 324.000 til 1,1 million kroner.

Modellene skal representere et hamskifte for den erkebritiske sportsbilprodusenten - nå eid av malaysiske Proton.

Og med disse modellene tar Lotus uten tvil et skritt bort fra grunnleggeren Colin Chapmans filosofi om å bygge enkle og fremfor alt lette sportsbiler. Biler der mangel på vekt har like mye å si for ytelsen som størrelsen på motoren. Biler der bekvemmelighet må vike for rendyrket kjøreglede.

Lotus Esprit

ESPRIT: Lotus lanserer denne modellen, Esprit, i 2013. Toppfart blir 330 km/t. © Foto: Lotus

Men om produktene har vært lette, har det rent finansielt gått tungt for Lotus i mange år. Modellene har utviklet seg lite, og Lotus har tjent mer penger på å levere ingeniørtjenester til andre bilprodusenter enn på egne produkter.

Noe måtte gjøres. Og dagens eiere - malaysiske Proton - har investert 1 milliard euro (!) for å gi merket en kickstart mot en bedre fremtid.

Lotus Elise=

ELISE: Lotus Elise lanseres i 2015. © Foto: Lotus

Økt status

Offensiven startet for ett år siden, med at håndplukkede toppsjefer hos Ferrari, Aston Martin og Mercedes-Benz fikk "tilbud de ikke kunne si nei til".

"Vi respekterer fortsatt Colin Chapmans filosofi", sa en av dem - Dany Bahar, tidligere høyre hånd for Ferrari-boss Luca de Montezemolo - under presentasjonen i Paris.

"Men vi må utvikle oss mot en fremtid som gir Lotus plassen merket fortjener. For 20-30 år siden ble vi nevnt sammen med Ferrari, Porsche og Aston Martin. Og det er der vi hører hjemme i fremtiden."

Lotus Elite

ELITE: Lotus Elite er den eneste av de fem nye Lotus-modellene som lanseres i 2014. © Foto: Lotus

Klar tale. Ord som betyr at Lotus nå vil lage biler som er mindre primitive, mer utstyrstunge og komfortable, og - som et resultat av økt vekt - sterkere motoriserte. Og dermed dyrere.

Som et eksempel - dagens Elise R veier 860 kilo og har en motor som utvikler 189 hk, mens den nye vil veie 1095 kilo med en motor som yter 320 hk.

Det er ikke lenger trackdays og moro for entusiastiske men ikke nødvendigvis spesielt bemidlede lønnsmottakere som er målet, men derimot Ferrari, Porsche og Aston Martin.

Lotus Elan

ELAN: Lotus Elan er den ene av to nye Lotus-modeller som kommer i 2013. © Foto: Lotus

Slik lanseres de:

2013: Esprit. 1450 kilo. Femliters V8 med 620 hk. 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Toppfart 330 km/t. Pris: 1 million kroner pluss avgifter.

2013: Elan. 1295 kilo. Fireliters V6 med 450 hk. 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Toppfart 310 km/t. Pris: 700 000 kroner pluss avgifter.

2014: Elite. 1650 kilo. 2+2 GT. Midt/frontmontert femliters V8 med 620 hk. 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Toppfart 315 km/t. Pris: Drøye 1 million kroner pluss avgifter.

2015: Elise. 1095 kilo. Firesylindret midtmontert motor med 320 hk. 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Toppfart 270 km/t. Pris: 324 000 kroner pluss avgifter.

2015: Eterne. 1800 kilo. Firedørs, fireseters GT. Femliters V8 med 620 hk. 0-100 km/t på 4,0 sekunder. Toppfart 315 km/t. Pris: 1,1 millioner kroner pluss avgifter.

Les også:

Billig-Lotus

Prøvekjøring Lotus Evora

De grønne sportsbilene

Tre ting som går fortere enn ferdigpizza

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!