Tusenvis av hestekrefter, blårøyk, breisladd og babes. Dette trekker hvert år titusenvis av mennesker til treffene, som startet som en ren kompisgreie for mange år tilbake.

Kjør selv!
Publikum får se en sjelden miks av ekstreme gatebiler fra hele skandinavia, der 8-900 hester etterhvert har blitt et vanlig begrep. For folk som ikke har vært ved noen bane før, er det ganske vanvittig å se tilsynelatende normale biler dundre nedover langsiden med hjulspinn i dobbel motorveihastighet.

Gatebil er også stedet der vanlige mennesker skal ha mulighet til å få kjørt sin gateregistrerte bil på bane, noe de fleste vanligvis ikke har mulighet til å oppleve.

Dette resulterer i mye underholdning for publikum også, der både rutinerte og ikke fullt så rutinerte sjåfører, kjører som om bilen skulle vært stjålet rundt banen.

Ekstremt
De mest ekstreme bilene kjører i egne heat, kalt Extreme-serien. Enkelte av disse bilene yter opp mot 1 700 hester, med Magnor Mydland og hans Granada (!) i spissen.

Ellers er det etterhvert et par gode håndfuller biler med både 8-900 hester under panseret, med sjåfører bak rattet som ikke er redd for å bruke bilene.

SE BILDENE HER

Bil og babes
Gatebil er også viden kjent for sine babes. Helst litt mer lettkledde enn været skulle tilsi er fornuftig, rusler de rundt i depoet til guttas store fornøyelse.

Flere av disse er med i kåringen om å bli årets Gatebilbabe, en tittel som foruten heder og ære i Gatebil-miljøet gir modellkontrakt hos Rask Models.

Vi anbefaler en kikk i vårt bildegalleri fra treffet, og en tur til Rudskogen 7-9 september da Gatebils siste treff for sesongen braker løs. Er du et snev av bilinteressert, vil dette være som balsam for sjelen din!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!