=

BLIR LURT: 20 prosent av de spurte tror verkstedet lurer på dem dyre og unødvendige reparasjoner. © Illustrasjonsfoto: Crestock

De uavhengige autoriserte verkstedene scorer best i bladet Motors store AutoIndex-undersøkelse.

Som første media har vi fått tilgang til resultatene i bladet Motor sin årlige AutoIndex-undersøkelse. 15.000 norske bileiere har deltatt, noe som gjør dette til Norges største eiertilfredshetsundersøkelse. Undersøkelsen danner derfor et solid grunnlag å trekke konklusjoner av.

I undersøkelsen ble verkstedene delt opp i fire grupper:

- Uavhengige, men autoriserte verksteder

- Kjedeverksteder (SnapDrive, Mekonomen, osv.)

- Merkeverksteder (to grupper: eget merkeversted, og de som har vært på merkeverksted, men ikke for eget merke).

- Frittstående ikke-autoriserte verksteder

Uavhengige autoriserte verksteder yter best service

Ut ifra Motors undersøkelse ser vi at kundene er mest tilfreds med servicen hos de uavhengige autoriserte verkstedene. De scorer best på kommunikasjon med kunden, og de gir også best service uavhengig av bilens alder. I tillegg til at de uavhengige verkstedene i høyere grad yter øyeblikkelig hjelp, er også deleprisene lavere og forholdet mellom pris og kvalitet på arbeidet som utføres høyere.

"Bakgårdsverksted"

Når det kommer til beliggenhet er det de ikke-autoriserte, også kalt "bakgårdsverksted", kundenes valg ofte faller på. Beliggenheten og prisen på arbeidet er deres sterkeste kort, men kundene vurderer de ansattes profesjonalitet grundigere enn for eksempel på et merkeverksted. De ikke-autoriserte taper terreng i forhold til de uavhengige autoriserte verkstedene og merkeverkstedene, når deres profesjonalitet vurderes.

Poengsummen til de fire verksted-gruppene ser du over.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!