NAF har spurt 5000 bileiere om de tror verkstedene utfører reparasjoner på deler som egentlig fungerer - kun for å tjene mer penger.

20% av de spurte har en svak eller velbegrunnet mistanke om akkurat dette, og det er noe NAF er bekymret for.

- Dette viser at det er en tillitskrise mellom kunder og verksteder, sier kommunikasjonsdirektør i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

De kundene som er mest mistenksomme, er de som kjører Volkswagen og Renault, tett fulgt av Mercedes- og Audi-eierne.

På den andre siden av skalaen finner vi Subaru-førerne. De er, med god margin, de mest fornøyde verkstedskundene. Flere andre japanske merker kommer godt ut på denne listen, blant annet Toyota, Mazda og Mitsubishi.

Maks 15 prosent dyrere

Hva dette skyldes skal vi ikke spekulere for mye i, men det er ingen hemmelighet at de japanske bilene ofte holder vesentlig bedre enn sine europeiske konkurrenter.

- Vårt råd til forbrukerne er å be om pris før du setter bilen på verksted. Strengt tatt bør man ha en skriftlig avtale på hva som skal repareres og hva det koster, råder Inger Elisabeth Sagedal.

Hvis du har gjort dette, skal ikke prisen bli mer enn 15% dyrere enn du ble presentert for før jobben ble påbegynt. Hvis verkstedet er medlem av Norges Bilbransjeforbund, skal ikke prisen overskrides med mer enn 800 kroner. Det kan altså være lurt å sjekke om verkstedet du bruker er medlem.

Hvis verkstedet mener at tillegsarbeid må utføres, skal kunden kontaktes. Dersom dette blir gjort uten at du kontaktes, kan du rett og slett nekte å betale for den ekstra reparasjonen.

Avstemning

Tror du bilverkstedet ditt lurer deg?

76% stemmer
Ja!
11% stemmer
Usikker
13% stemmer
Nei!
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!