Absurde prisverden

La oss bare gjøre en ting klart: En "standard" Mercedes SL 63 AMG koster ubeskjedne 2 593 000 kroner her på berget, før man eventuelt går amok på ekstrautstyrslista. At tyskerne betaler godt under halvparten, er en helt annen historie, og bare frustrerende å tenke på for oss i "avgiftsland". Bilen vi her prøvekjørte er Carlssons egen demobil, og selvfølgelig optimalisert og "frisert" etter alle kunstens regler. For å sette ting i perspektiv er bilen påkostet nesten 90 000 euro, eller rundt 820 000 kroner om du vil, hos Carlsson. Bare den gråsvarte matte grafittlakken koster 115 000 kroner, karbonbremsene alene drøyt 230 000. Er ikke det sykt, så vet ikke jeg.

Når en Mercedes har tilnavnet AMG på bakluka, er det sjelden synonymt med mangel på dreiemoment eller illsinte hester - eller på oppmerksomhet for den saks skyld. Det gjelder i høyeste grad også SL 63 AMG som i standardform leverer voksne 525 hester og 630 Nm, til tross for at AMG-storebroren kalt SL 65 AMG byr på ekstreme 612 hester og 1000 Nm.

Men jakten på lykke - her i form av mer kraft, grommere lyd og heftigere prestasjoner - forsvinner ikke, og mye vil ha mer. Derfor har Carlsson valgt å vekke til live sin monsterutgave. Hils på CK63 RS!

Er dette den ultimate kjøreopplevelsen?

Litt bedre på alt

Carlsson leverer alt fra små eksteriørkomponeter og motoroppgraderinger, til komplette ombygninger. Bilen vi skal teste er Carlssons egen demobil; påkostet astronome summer, og nesten alt er optimalisert i forhold til den originale AMGen.

Derfor bærer komplette Carlsson- biler et eget navn, i dette tilfellet CK63 RS, uten at tuneren prøver å legge skjul på at det fortsatt er en Mercedes.

Vi har kjørt Mercedes' nye måkevinge!

Gjennom en lang samtale med Carlssons pressekontakt Thomas Ringhut, får jeg vite litt om hvordan firmaet tenker under utviklingen eller optimaliseringen av en bil. Målet er nemlig at kunden skal oppleve oppgraderingen, eller den ferdige Carlsson- bilen, som bedre enn originalen - uten at man nødvendigvis skal merke voldsomt mye til det som er gjort.

Bilen skal føles like tight, og kvalitetsinntrykket være like godt som når bilen forlot fabrikken.

SLIPP MEG FRAM: De fleste legger seg pent inn i høyrefila når denne mektige fronten dukker opp i bakspeilet. Personlig ville kanskje styrt unna alle kromgrillene i fronten.

Tekniske data Carlsson CK63 RS

MOTOR, CM3: 6208

EFFEKT, HK VED O/MIN: 600/6700

DREIEMOMENT,NM VED O/MIN: 705/5100

EGENVEKT, KG: 1970

DEKKDIMENSJON: Foran: 255/30ZR20 Bak: 305/25ZR20

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 4,1

TOPPFART, KM/T: 325

PRIS FRA, KR: Ca. 3 350 000 pluss avgift på tuning

Kom så kjører vi!

Det er en merkelig følelse å sette seg inn bak rattet i en bil som er påkostet over 800 000 kroner etter at den kom i Carlssons hender. En ting er å kjøre en produksjonsbil til tre millioner kroner, for i de fleste tilfeller finnes det flere på samlebåndet å ta av. Men denne er unik, og jeg vil ikke være den som sørger for at Carlsson ikke lenger har noe CK63 RS i bilparken sin.

Det finnes elektriske verstinger også, og vi har kjørt den råeste av dem alle

Jeg fyrer opp den hissige åtteren, som fortsatt puster for egen maskin selv om det er lokket fram ytterligere 75 hester og like mange Nm. I likhet med i produksjonsbilen starter den med et brøl, eller et bjeff om du vil, bare kraftigere. Allerede ved igangkjøring noterer jeg meg en ekstremt potent gass- respons, til tross for at kraftpakken ledes til bakhjulene via en tradisjonell sjutrinns automat - som Carlsson selvsagt også kan justere sjaltemønsteret til. Forventet du noe annet?

BMWs hissige sommerkabriolet

MER GUFFE: Carlsson lokker fram 75 hester til, og med det har man 600 sterke gamper å rutte med. © Andreas Handeland

Lynrask og barsk

Det er ikke mange svingene som forseres før Autobahn med fri fartsgrense ligger foran meg. Jeg klemmer til det jeg er kar for og den nesten to tonn tunge kabrioleten skyter fart som et prosjektil - men fullstendig uten dramatikk.

Karakteristikken på motoren er tilnærmet identisk med slik AMG produserer den, akkurat som Thomas fortalte innledningsvis. Den er naturligvis sterkere over hele linja, og dreiemomentet er tilgjengelig rundt 100 omdreininger tidligere.

Test deg selv: Klarer du båtførerprøven?

Girkassa spiller godt på lag, og hastigheter over det dobbelte av det vi lovlig kan bevege oss opp i her hjemme, unnagjøres på få sekunder. Dessuten er lyden noe av det mest brutale man kan ønske seg.Avhengighetsskapende? Oh, yes! Carlsson CK63 RS leverer som forventet en superheftig kjøreopplevelse.

Måten sylskarpe kjøreegenskaper, superbilkrefter, kvalitetsinntrykk og komfort blandes på imponerer. Det er bare så synd de fleste av oss må pantsettebåde hus og hytte for å i det hele tatt tenke på å avlegge Carlsson en visitt. Men det er jo fortsatt gratis å drømme - og godt er det.

Vi har kjørt Porsches familie-Panamera

SUPEREKSKLUSIV: Karbonfiber, semsket skinn og fiffige detaljer er sentrale stikkord i CK63 RS' fantastiske cockpit.

SUPEREKSKLUSIV: Karbonfiber, semsket skinn og fiffige detaljer er sentrale stikkord i CK63 RS' fantastiske cockpit. © Andreas Handeland

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!