Maybach Zeppelin dyre biler=

BILLIGST: Av de dyre - Zeppelin. © Daimler AG press department produsenten

Haakon Førde

Her er de ekte bilnyhetene

Bak en sky av CO2 er det lansert en rekke heftige biler på Frankfurtmessen.

Snobbemagasinet Forbes har god peil på hva som rører seg hos de ultra-rike.

Og hva de rører seg i. Årlig publisere de listen over verdens dyreste biler. Og merk at denne listen er reell:

  • Dette er biler som er i produksjon nå
  • Og det er biler som lovlig kan kjøres på offentlig vei

Hytteluksus: - Denne hytta er for drøy

Alle bilmerker som teller

For å sette sammen listen, har Forbes gått gjennom prislistene fra alle merker som kan tenkes å ha konkurransedyktige kjøretøy.

Les også: De fem beste kjøpene i 2008

Som Bentley, Bugatti, Ferrari, Koenigsegg, Lamborghini, Leblanc, Maserati, Maybach, Mercedes-Benz, Pagani, Porsche, Rolls-Royce, Saleen, Spyker og flere.

Merk at prisene (vi har konvertert dem fra dollar til kroner på kursen 5,9) er eksklusive avgifter.

Og for å si som Forbes: Vi gjør oppmerksom at ikke alle er i handelen i Norge. Her er listen:

dyre biler=

SSC Ultimate Aero © produsenten

Leblanc Mirabeau © produsenten

11. Maybach 62 Zeppelin koster 2.988.350 kroner

Før avgifter som sagt. 631 hester fra en V12er. Dette er en bil du skal ha sjåfør til. Bilen har ikke koppholdere, men champagnekjølere. Bygges i 100 eksemplarer

10. SSC Ultimate Aero koster 4.366.000 kroner

1287 hester sier ganske mye om bilen. Den er Guinnes-sertifisert som verdens raskeste produksjonsbil. 413 km/t ble oppnådd i 2008. SCC sier 09-modellen bør fikse rundt 430 km/t. Bygges i 50 eksemplarer.

9. Leblanc Mirabeau koster 5.084.608 kroner

Denne bilen er sveitsisk, og de delene av chassiset som ikke er produsert i karbonfiber, er stort sett av titan eller magnesium. Forbes varsler om heller sparsommelig interiør.

Billigere: Les alle våre Hyundai-tester

dyre biler=

Pagani Zonda F Coupé © produsenten

dyre biler=

Maybach Landaulet © produsenten

8. Pagani Zonda F Coupé koster 8.118.282 kroner

Og det er for såvidt ganske mye når vi vet at motoren i likhet med Maybachs Zeppeliner er en V12er som startet sitt liv hos AMG. Men bilen er utsolgt, så noe rett har Pagani gjort.

7. Maybach Landaulet koster 8.142.000 kroner

Og vi gjentar: Før avgifter. Også her sittere en biturbo V12 under panseret. Passasjeren sitter imidlertid under åpen himmel i hvte separate skinnstoler. Noe å gifte seg i?

Se også: Alle våre Fiat-tester

dyre biler=

Pagani Zonda F Roadster © produsenten

ekte biler=

Lamborghini Reventon Roadster © Produsenten

6. Pagani Zonda F Roadster koster 8.543.200 kroner

Også toppmodellen fra Pagani bruker AMGs V12er. Bilen består av karbonfiber og titanium, og er dedikert til racerføreren Juan Manuel Fangio (fem verdensmesterskap). Bygges i 25 eksemplarer.

5. Lamborghini Reventon koster 8.580.960 kroner

Designet er hentet fra et F-22 Raptor jetfly, mens navnet tilhører en av verdenshistoriens mest berømte tyrefekterokser. Ble intodusert i 2007, og skal bygges i 20 eks. (Men caben ble akkurat instrodusert på IAA Frankfurt - les her).

Folkelig: Les våre Skoda-tester

dyre biler=

Pagani Zonda Cinque Coupé © produsenten

dyre biler=

Bugatti Veyron 16.4 © produsenten

Delt 4. Pagani Zonda Cinque Coupé koster 10.254.672 kroner

678 hester, 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder. Dette er så godt som en ren banebil, med mye av det som skal komme i Zonda R, men uten veltebur og med noe interiørpolstring. Kun fem selges i 2009.

Delt 4. Bugatti Veyron 16.4 koster 10.254.672 kroner

16-sylindret motor, 1001 hester, 0 til 100 km/t på 2,5 sekunder. Toppfart 407 km/t. 100 til 0 km/t på 2,3 sekunder. Og så er den pen å se på.

Stasjonsvogn? Les våre Alfa Romeo-tester

Pagani Zonda Cinque Roadster © produsenten

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport

3. Pagani Zonda Cinque Roadster koster 11.109.228 kroner

Pagani forsyner seg godt av topplisten. Roadsteren av Cinque blir da den dyreste caben du kan bruke skattepengene på i høst. Bygges i det snublende høye volumet av 5 eksemplarer.

2. Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport koster 11.963.784 kroner

Hvis vanlig 16.4 blir for kjip.

1. Koenigsegg CCXR koster 12.826.305 kroner

Svenske skal ha det - de kan bil. Og ta seg betalt for det. Men du trenger nok minst mobilnummeret til Bård Eker om du vurdere å kjøpe en. Produksjonsvolumet er visstnok redusert fra 6 til 4 biler i år.

Den voldsomme hekkvingen skal bidra til å holde bilen på bakken, selv i over 400 km/t.

Klikk Motor har strengt tatt ikke testet noen av disse bilene, men testarkivet vårt inneholder hundrevis av biltester som kan gjøre hverdagen mer spennende likevel.

SJEKK UT ALLE KLIKKS BILTESTER

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!