– Det var da en utrolig kul Avensis, er kommentaren fra kolleger og venner.

- Med 1,4-liters dieselmotor på 90 hk har du den perfekte motoren i Auris.

De fire femmerne

  • Avensis 2,0 D-4D T-Sport
  • Avensis 2,0 Multidrive S
  • Auris 1,4 D-4D
  • Prius Hybrid

Se utvidet liste under.

Toyota selger flest personbiler i Norge. Per 1.oktober har de en markedsandel på 15 prosent. Litt foran VW og milevis foran andre merker.

Se også: Alt om Avensis

Men sammenholder du salgstallene med Klikks grundige tester, er det tydelige grunner til at merket først og fremst gjør det bra med sine to typiske familiebiler. Pluss Prius.

Auris og Avensis er nemlig også de bilene som får mest skryt av Klikks testere. Sammen med Prius, som er Norges mest solgte bil i september.

Karakterforskjell for samme modell

Merk imidlertid at det også innen for en bilmodell kan være betydelig forskjell mellom utgaver av bilen (motorvariant, girtvariant, utstyrsvariant).

Slik tester Klikk biler

Avensis er foreksempel en bil som får totalkarakter både fem og fire avhengig av utgave. I testlisten under finner du to femmere, men også to firere

Det samme forholdet gjelder Auris, som i tre forskjellige tester får en femmer og to firere.

Se hva Klikk-leserne mener: Toyota er et av verdens mest innovative bilprodusenter , skriver "oslomann".

Pris har stor betydning

Tilsvarende forhold kan vi forøvrig se for den morsomme mini-nykommeren IQ. Den får både fire og tre av Klikks testere, avhengig av motor og utstyr.

NB! Det er langt fra alltid at den dyreste og best utstyrte bilen kårer best. Av de to IQene får den dyreste karakter 3.

Les IQ-testene her (4) og her (3) .

Prius - et septemberfenomen

Hybridbiler er in i tiden. kanskje er det faktisk på grunn av Prius - whos knows. Men det casher Toyota inn på nå.

Med 515 biler registrert bare i september, knuser den til og med VW Golf på salgsstatistikken.

Det skulle kanskje bare mangler når Toyota har investert 10 millioner kroner bare i avisannonser for Prius.

Les også: Derfor er Prius årets hype. Se Klikks test av hver enkelt bil her:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!