Sjuseteren Toyota Verso er nå klar for produksjon, større og mer rommelig enn den utgående modellen. Den kommer hit rett etter påsken. I motsetning til tidligere skal den kompakte MPV-en stå helt på egne bein. Dagens modell heter jo Corolla Verso (i de fleste andre land enn Norge), men den nye har ingen Auris-betegnelse.

Se alle nyhetene fra Genéve her!

Her finner du noen flere kompakt-MPV-alternativer:

Verso har fått mer innvendig plass enn før, og seteløsningen er oppdatert. Sju centimeter ekstra lengde og litt lengre akselavstand hjelper på plassen, og i tillegg er seteryggene konstruert for å ta mindre plass.

De fem bakre enkeltsetene legges enkelt ned i gulvet, så du kan velge fritt fra to til sju seter - 32 konfigurasjoner er visstnok mulig. Selve løsningene for å legge ned eller ta opp setene, og for å vippe fram seter på andre rad for å gi tilgang til de to bakerste setene, er visstnok også både enklere, mer brukervennlig og mer praktisk enn tidligere.

Praktisk for sju - les vår test av Corolla Verso her.

Her er våre familiefavoritter.

=

Enkel og avansert seteløsning

Den tredje seteraden skal gi akseptabel plass til folk, noe man ikke akkurat er bortskjemt med i kompakte MPV-er. I tillegg kan vinkelen på seteryggene justeres også der bak.

Forsetene er plassert høyere enn før, for å gi bedre komfort og bedre utsyn. De fem bakre setene skal være mer komfortable enn tidligere, og nå kan du skyve setene på andre seterad enda lengre fram ved behov.

Beinplassen skal også være bedre enn før - og det skal være enklere å komme til og fra tredje rad. Om du har alle sju setene oppreist, har du riktignok bare plass til 178 liter bagasje. Men sammenliknet med den utgående Corolla Verso, er det enormt; den har nemlig plass til 63 liter.

Se alle våre biltester her!

For øvrig er bilen full av oppbevaringsrom og praktiske løsninger for sikring av last. Toyota sier at bilen både skal være stillegående, komfortabel og sikker, og de sikter på fem stjerner i EuroNCAP-kollisjonstesten.

Sammenliknet med den utgående bilen skal den også være mer stabil, delvis takket være økt akselavstand og sporvidde. Sikkerhetsutstyrpakken er omfattende - blant annet inkludert ESP, bakkestarthjelper og sju kollisjonsputer, der også de på tredje rad har vindu-airbags.

Les også:

=

MER GJERRIG: Toyota forteller at Verso bruker opptil tolv prosent mindre drivstoff enn forgjengeren.

Reduserer styring og risting

Styringen er forbedret, det samme er bremsene, melder Toyota. Styringen har integrert det Toyota kaller aktiv styrekraft-kompensasjon, noe som betyr at om du svinger for skarpt i forhold til bilens respons, vil systemet automatisk redusere servostyringens hjelp. Dermed skal kjøringen bli mer avslappende og myk.

Et annet system reduserer vibrasjoner fra forhjulene, så de ikke forplanter seg videre til rattet. Hvordan disse tingene fungerer på dårlige vinterveier her i landet, får vi vente med å se. Men vi håper jo at Toyota har testet det ut.

Motorprogrammet består av en 126-hesters tolitersdiesel, og 2,2-litersdieseler med 150 og 177 hk. Bensinmotorer på 1,6 l/133 hk og 1,8 l/147 hk blir også tilgjengelig. Sistnevnte kan kombineres med trinnløst automatgir, og den 150 hk sterke dieselen med en konvensjonell sekstrinnsautomat.

Toyota forteller at Verso bruker opptil tolv prosent mindre drivstoff enn forgjengeren; med 126-hesters diesel nøyer den seg med 0,54 liter på mila, mens den tørsteste - altså bensinmotoren med trinnløst automatgir - skal ha 0,7 l/mil.

Det kommer mange miljøvennlige biler. Se video av noen av nyhetene her!

Besøk messa!

Den internasjonale bilutstillingen i Genéve åpner dørene for pressen i dag, og motorredaksjonen i Klikk.no er naturligvis til stede. Du vil derfor få løpende oppdateringer om hva som skjer i Sveits i dagene som kommer - inkludert videofilmer av de flotteste, de mest interessante og de viktigste nyhetene.

Årets messe er den 79. i rekka, og er åpen for publikum fra 5. til 15. mars. Du kan lese mer på arrangørens hjemmesider her.

Bilmessen anbefales virkelig for deg med et snev av bilinteresse. Her er det massevis av flotte biler å se på - og en god del annet. Samtidig er det enkelt å komme seg dit; messa arrangeres i en hall med direkte tilknytning til flyplassen i Genéve. Dessuten er dette en av de aller mest kompakte bilmessene her i verden, så den er svært oversiktlig og det er lett å få med seg alt på ikke så altfor lang tid.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!