Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt

Vi her i Klikk Motor har tidligere kjørt flere versjoner av Opels kjøreglade familiebil Insignia – av mange betegnet som bilen som skal redde det tyske merket fra fullstendig kollaps. Som flere av konkurrentene har Opel nå laget såkalte Ecoflex-varianter av alle dieselversjonene av Insignia.

Sist oppdatert

I likhet med på eksempelvis Volkswagens Bluemotion-modeller er bilene optimalisert for lavest mulig forbruk og CO2-utslipp - blant annet ved å øke utvekslingen på girkassen, samt å forbedre aerodynamikken. Og dette gjøres uten at ytelsene blir mindre. BMW har til og med økt effekten i sine biler samtidig som utslippet og forbruket reduseres.

Av typiske konkurrenter kan vi nevne Ford Mondeo Econetic, Passat Bluemotion (som nå kommer i ny utgave med 1,6 TDI) og Toyota Avensis.

Kjøreegenskaper: 5

På veien oppleves Insignia som en meget vellykket og lettbeint bil. Den kjøreglade familiebilklassen, der Ford Mondeo generelt sett har gjort rent bord de siste årene, har utvilsomt fått en ny sterk aktør - om ikke den aller beste når det gjelder rene dynamiske egenskaper. Styrefølelsen gir sterke assosiasjoner i retning BMW, og både understellet og balansen i bilen er perfekt for deg som liker å kjøre bil. Dessuten opptrer den forutsigbart og trygt, og gir i mange tilfeller et inntrykk av å være mindre enn den faktisk er.

Sjekk ut vår oversiktelige vinterdekk-guide

KJØRER GODT: På veien oppleves Insignia som en meget vellykket og lettbeint bil.
KJØRER GODT: På veien oppleves Insignia som en meget vellykket og lettbeint bil. Foto: Andreas Handeland

Motor: 3

Tekniske data: Opel Insignia Ecoflex

MOTOR, CCM:

R4, 1956

EFFEKT, HK:

130/ 4000

DREIEMOMENT:

300/ 1750

FORBRUK, EU-MIX, L/MIL:

0,53

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,54

CO2-UTSLIPP, KM:

139

0-100 KM/T, SEK:

11,6

TOPPFART, KM/T:

200

PRIS, FRA:

294 900

PRIS, FRA, TESTBIL:

363 400

PRIS, TESTET MODELL:

454 900

Tolitersdieselen vi finner i Insignia klarer seg helt på det jevne sett i klassesammenheng. Ikke er det den mest stillegående, ikke den mest fleksible, og ei heller den sprekeste. Likevel vil vi igjen si at 130-hesteren er det rette valget for norske forhold.

Den nedtrimmede utgaven med 110 hester føles slapp og lite arbeidsvillig, mens 160-hestersutgaven blir for dem som vil ha det lille ekstra - og som gjerne blar opp de 35 000 ekstra kronene Opel forlanger for den.

Vår bil er utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse, som i tillegg til å være presis og samarbeidsvillig er godt tilpasset motorens momentkurve.

Ytelser: 4

130 hester og 300 Nm gir Insignia Ecoflex respektable ytelser i praksis, til tross for beskjedne tall på papiret. Man føler sjelden noe mangel på effekt, men heller aldri noe solid overskudd. En litt mer turtallsvillig motor hadde selvsagt stått bedre i stil til de sportslige kjøreegenskapene, men vi velger å tro at Insignia for de aller fleste vil fungere som en arbeidshelt i hverdagen.

Våre målinger viser at 130-hesteren er sterk i enkelte turtallspartier, men at motoren er lite fleksibel i forhold til flere av konkurrentenes - eksempelvis 120-hesteren vi finner i Audi A4. I praksis vil det si at du må jobbe med girspaken for å til enhver tid hente ut det beste av motoren.

Bedre billister med amfetamin

Eksteriør: 5

RASK NOK: Man føler sjelden noe mangel på effekt, men heller aldri noe solid overskudd.
RASK NOK: Man føler sjelden noe mangel på effekt, men heller aldri noe solid overskudd. Foto: Andreas Handeland

Noe har skjedd med Opel? Hvor ble det av det litt gubbete imaget? Det er tydeligvis historie. Insignia ser både tøff og moderne ut, og spesielt med LED-lyspakken (tilleggsutstyr) får bilen det lille ekstra. Linjene går nok dessverre på bekostning av det innvendige volumet, men hvis du ikke er blant de med det største plassbehovet er du kanskje villig til å ofre det?

Testdata

0-100 KM/T, SEK.:

11,53

60-100 KM/T, 3./5. GIR:

6,65/ 14,78

80-120 KM/T, 3./5. GIR:

8,35/ 13,85

STØY TOMGANG, dBA:

48,4

STØY 50 KM/T, dBA:

65,6

STØY 80 KM/T, dBA:

67,7

STØY 100 KM/T, dBA:

70,4

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,54

Interiør: 4

Som nevnt er Insignia Sportstourer ingen plassvinner i familiebilklassen. Verken plassen i baksetet eller bagasjerommet imponerer, og sistnevnte er både grunt og lite utnyttet i bredden. Dessuten er innlastingsluken liten. Men dette er ikke så rart, for under lanseringen av modellen fortalte Opel selv at plass var nedprioritert i forhold til andre egenskaper.

For å sette ting i perspektiv får du 63 liter mer bagasjeplass hvis du velger en Volkswagen Passat - men samtidig mindre inspirerende kjøreegenskaper. Valgets kval.

Ellers er det innvendige designet tøft. Førerplassen er langt mer cockpitformet enn før, og den generelle kvalitetsfølelsen er løftet mange hakk. Ergonomien er god takket være en rekke innstillingsmuligheter, men setene foran er litt i hardeste laget for vår smak.

Komfort: 3

Som nevnt er sittestillingen god, til tross for at skinnsetene er nokså harde og relativt lite støttende i siden. De to på hver side i de skålformede baksetene vil nok sitte greit så lenge de ikke er langbeinte, mens vedkommende som blir plassert i midten neppe roper hurra for det.

STILIG: Førerplassen er langt mer cockpitformet enn før, og den generelle kvalitetsfølelsen er løftet mange hakk.
STILIG: Førerplassen er langt mer cockpitformet enn før, og den generelle kvalitetsfølelsen er løftet mange hakk. Foto: Andreas Handeland

De presise kjøreegenskapene går litt på bekostning av fjæringskomforten. Vi opplever ikke bilen som veldig stump, og ikke ukomfortabel, men veldig i ett med underlaget - på godt og vondt.

Ecoflex-varianten oppleves som noe stivere enn en vanlig Insignia til tross for at testbilen denne gangen hadde mindre hjul (17"). Det har med å gjøre at de fleste miljømodeller som dette har senket understell for å bedre aerodynamikk.

Sikkerhet: 5

Insignia ble i 2008 kjørt i kollisjonstest av sikkerhetsorganet EuroNCAP. Med unntak av på et par områder, fikk bilen tildelt meget tilfredsstillende resultater. Insignia var nemlig litt tøff mot fotgjengere ved et eventuelt sammenstøt, samt at det er litt dårlig sikkerhetsinformasjon med henhold til festing av barneseter og deaktivering av airbags.

Likevel er bilen blant de tryggeste i klassen. Alt av forventet sikkerhetsutstyr er selvsagt standard, og utvidet lyspakke, dekktrykkskontroll, beskyttelsesnett i bagasjerommet og tyverialarm er noe av det du kan krysse av for på ekstrautstyrslista.

Miljø: 4

Det er så deilig at produsentene nå lager mer miljøvennlige modeller uten å strupe motoreffekten! Hva er vel bedre enn å disponere de samme kreftene samtidig som forbruket og utslippet er senket?

Nå skal det sies at Opel hadde behov for å lage Ecoflex-modellene, for forbruk- og utslippstallene i en standard Insignia 2,0 CDTi med 130 hester imponerer ingen. Derimot er denne modellens 139 gram per kilometer og blandete forbruk på 0,53 liter per mil langt hyggeligere - uten å revolusjonere.

ERGONOMISK RIKTIG: Som nevnt er sittestillingen god, til tross for at skinnsetene er nokså harde og relativt lite støttende i siden.
ERGONOMISK RIKTIG: Som nevnt er sittestillingen god, til tross for at skinnsetene er nokså harde og relativt lite støttende i siden. Foto: Andreas Handeland

På vår snaut 20 mil lange testrute målte vi et forbruk på 0,54 liter per mil, og det er bra. Til sammenligning brukte den 130 kilo lettere Audi A4 2,0 TDI med 120 hester 0,57.

En annen optimalisert bil hvor det ikke er spart på kruttet

Pris/ utstyr: 4

Igjen: Er praktiske behov det viktigste for deg, vil du få mer for pengene ved å velge noe annet. Men hvis kjøreglede, utstyr, forbruk og et tøft design veier opp, får du veldig mye for pengene ved å velge en Insignia.

Den billigste modellen, som huser en 115-hesters 1,6-liters bensinmotor koster fra 274 900 kroner, mens stasjonsvognen koster 20 000 mer. Vår bil koster fra 363 400 kroner, som ikke er noen upris sett i forhold til hvor mye bil og utstyr du får per krone. Når også tilleggsutstyret er hyggelig priset, og bilen klarer seg med en drøy halvliter på mila, må vel Insignia kunne kalles økonomisk fornuftig.

Opel har slitt med dårlig annenhåndsverdi, men la oss for Opels del håpe den øker i takt med den opplevde kvalitetsfølelsen Insignia byr på.

TRANG: Verken plassen i baksetet eller bagasjerommet imponerer, og sistnevnte er både grunt og lite utnyttet i bredden.
TRANG: Verken plassen i baksetet eller bagasjerommet imponerer, og sistnevnte er både grunt og lite utnyttet i bredden. Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 23/11 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også