Volvo C30 facelift:

Volvoen du kan være alene om

Ny, gjerrig og tøffere Volvo C30 som du kan tilpasse i detalj til din egen smak.

BEHAGELIG: Volvo C30 er en behagelig bil. Nå kan du personifisere den ytterligere, og sportspakken på bilder ser jo også tøff ut.
BEHAGELIG: Volvo C30 er en behagelig bil. Nå kan du personifisere den ytterligere, og sportspakken på bilder ser jo også tøff ut.
Sist oppdatert

Vi har sans for den kompakte Volvo C30. Særlig for måten den takler dårlige veier på. Og så ser den jo tøff ut. Nå får den en midtlivsoppdatering, og resultatet er en bil du virkelig kan personifisere.

Da Volvo C30 dukket opp i 2006, må vi innrømme at vi ble glade. Den var tøff, med sterke likhetstrekkene med den legendariske P1800ES, altså todørs-stasjonsvognutgaven av "Helgenen-bilen" P1800.

Samtidig, basert på samme tekniske basis som de mer praktiske S40 og V50 som den er - les tester av disse her - hadde den eksemplarisk oppførsel på veien. Særlig når underlaget ble ujevnt. Noe det tross alt ofte er her i landet.

Les også:

Bruktbiltips: De beste kompaktbilene

Her er de ti beste Golf-utfordrerne

Volvo C30 skal være en premiumbil, altså en mer påkostet bil enn for eksempel Toyota Auris, VW Golf og Ford Focus.

Prisen gjør den mer til en konkurrent til BMW 1-serie og Audi A3. Dette fører igjen til at både kundene og vi setter høyere krav til bilen.

Alt er imidlertid ikke fryd og gammen med C30. Den er en upraktisk bil, med to dører, vanskelig tilgang til baksetet, og lite bagasjerom.

Nå får C30 en midtlivsoppdatering, som skal gjøre den mer sporty og gi kunden enda flere muligheter for personlig tilpasning. Endringene i fronten er mest synlig; den blir mer markant og barskere.

MULIGHETER: Om du bruker absolutt alle valgmuligheter, kan du sette sammen rundt 60 millioner ulike C30-modeller. Noe for enhver smak, skulle vi tro.
MULIGHETER: Om du bruker absolutt alle valgmuligheter, kan du sette sammen rundt 60 millioner ulike C30-modeller. Noe for enhver smak, skulle vi tro.

Dessuten skiller den seg nå mer fra søstrene S40 og V50 enn før. Også bak har det skjedd småting.

Les også våre tester av Volvo C30:

C30 1,6D: Stor liten bil

C30 T5: Sivilisert kompaktracer

C30 2,0D Powershift: Eleganse for unge voksne

C30 2,0D: Det lille, dyre ekstra

60 millioner muligheter

Nye eksteriørfarger, sportsstyling-sett, og enda flere muligheter for å velge farger og materialer innvendig skal nå gi drøye 58 000 forskjellige kombinasjonsmuligheter.

Blander du inn motorer, utstyr og slikt, kan du spesifisere rundt 60 millioner ulike C30-biler. Et nytt sportsunderstell kan være interessant for deg som prioriterer kjøreglede; bilen skal bli skarpere i reaksjonene, mer direkte, stivere og med strammere styring enn normalen.

- Vi vet at en stor andel C30-kunder, nesten halvparten, gjør detaljerte valg hva interiørsammensetning angår, forteller Maria Uggla, programsjefsdesigner for farger og materialer hos Volvo i Sverige.

- De vil selv velge hvordan bilen skal se ut, og er ikke interesserte i ferdigsydde pakker. Nå får de mange nye, friske ting å velge mellom, sier Uggla.

BEHAGELIG: C30 er først og fremst en bil for deg som liker å ha det behagelig. Den er trang, men to har det veldig godt her.
BEHAGELIG: C30 er først og fremst en bil for deg som liker å ha det behagelig. Den er trang, men to har det veldig godt her.

Motorprogrammet blir urørt, noe som betyr bensinmotorer fra 1,6 l/100 hk til T5s turbomatede rekkefemmer på 2,5 liter og 230 hk. Dieselmotorene går fra 1,6 l/109 hk til D5 med 2,4-liters rekkefemmer og 180 hk. Den miljøtilpassede 1,6D DRIVe-modellen har start-stopp-system og nøyer seg med 0,39 liter diesel på mila.

Høstens viktigste bilnyheter - her finner du din neste bil!

Les alle våre biltester her

Denne saken ble første gang publisert 08/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også