Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra

Med en to-liters diesel blir Volvo C30 både kvikkere og dyrere enn med basisdieselen.

Sist oppdatert

Volvo C30 er den særeste av småsnobb-konkurrentene Audi A3 og BMW 1-serie. Volvo ruster til kamp med det mest oppsiktsvekkende utseendet og det minst praktiske konseptet. Modellen leveres med mange motor- og utstyrsversjoner; her har vi kjørt kombinasjonen 2,0D og dyreste utstyrspakke Summum.

Volvo C30 er en bil for to, med glitrende forsetekomfort, upraktisk baksete og minimalt bagasjerom. Sterkeste utfordrer kommer fra eget hus.

Kjøreegenskaper

Tidligere erfaringer med Volvo C30 har vært på vinterføre, og ikke uventet beholder bilen de gode egenskapene med tørr asfalt under sommerhjulene. 205/50-17 er standard dekkdimensjon, og kler den småsportslige Volvo C30. Det gir tilstrekkelig styrerespons og veigrep. Bilen er nøytral over et bredt register, og svarer med moderat understyring når den presses. ESP'en sjenerer sjelden og slår relativt mykt inn når den først trengs.

Motor

Volvo C30 2,0D bruker 136 hk'en som vi kjenner fra flere andre modeller. Den er ikke like silkefin som lillebror 1,6D, men gjør et mye bedre inntrykk enn for eksempel VW-konsernets 2,0 TDI. Støy og gange blir litt dieselgrov når du bruker mye turtall. Glansnummeret er den jevne kraftutviklingen fra 12-1300 o/m og god trekkraft på lave og midlere turtall.

Ytelser

Isolert sett har Volvo C30 2,0D et fint frasprak, både fra stillestående og oppe i hastighet. Men med et sportslig konsept og en etter hvert drøy prislapp, tilbyr ikke bil/motorkombinasjonen mer enn du kan forlange. Med seks trinn har du alltid et gir med riktig turtallsområde til disposisjon.

Eksteriør

Volvo C30 har et utseende som ikke alle bifaller, men flertallet av de vi har møtt som kommenterer bilen (og dem er det en del av&) synes den er tøff. Det er spesielt profilen som begeistrer, mens litt standard Volvo-front og et hekkdesign som noen oppfatter som snodig, diskuteres mest. Du har gode muligheter til å individualisere utseendet; noe testbilens to-delte lakkering og krommede felger illustrerer.

Interiør

Volvo C30 er en bil for to. Bakseteplassen er ikke helt ille, men det er tilgjengjeld inn/utstigningen med snublefellen av en sikkerhetssele som et høydepunkt. Bagasjerom å snakke om har du egentlig bare med baksetene nedfelt. Førerplassen er derimot utmerket.

Komfort

Med stiv sommergummi på felgene og den smårøffe to-liters dieselen, ryker det et poeng i minus her i forhold til C30 1,6D vi kjørte i vinter. Fjæringen er stram, og ganske følsom for små og skarpe ujevnheter. Dessuten blir det en del mer hjul- og motorstøy. Det er imidlertid lite å klage på fra forsetene; polstring, støtte og sittestilling er i første klasse. Klimaanlegget er også bra.

Sikkerhet

Volvo C30 gjør en meget god figur i EuroNCAP-testen. Den får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Sikkerhetsutstyret er også solid.

Pris/utstyr

Volvo C30 2,0D havner i en litt annen liga enn lillebror 1,6D, siden prisen blir snaut 40 000 kroner høyere. Med grunnpriser fra ca. 296-340 000 kroner avhengig av utstyrspakke, snakker vi om en dyr bil i forhold til et relativt begrenset bruksområde. Uten å være overdådig utstyrt, var vår testbil priset til snaut 380 000 kroner.

Sagt på en annen måte; du kan få en topputstyrt 1,6D til omtrent samme pris som en ribbet 2,0D. Vi er foreløpig litt usikre på verditapen på de dyrere C30-versjonene. Lite bil for pengene er vel et uttrykk som ligger på tungen, særlig i kombinasjon med relativt kostbart ekstrautstyr.

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også