Kort sagt:

+ Fine veiegenskaper

+ Gode ytelser

+ Fin førerkomfort

+ God sikkerhetsstandard


- Minimal bagasjeplass

- Upraktisk baksete

- Stram fjæring

- Høy merpris mot 1,6D

Volvo C30 er den særeste av småsnobb-konkurrentene Audi A3 og BMW 1-serie. Volvo ruster til kamp med det mest oppsiktsvekkende utseendet og det minst praktiske konseptet. Modellen leveres med mange motor- og utstyrsversjoner; her har vi kjørt kombinasjonen 2,0D og dyreste utstyrspakke Summum.

Volvo C30 er en bil for to, med glitrende forsetekomfort, upraktisk baksete og minimalt bagasjerom. Sterkeste utfordrer kommer fra eget hus.

Kjøreegenskaper

Tidligere erfaringer med Volvo C30 har vært på vinterføre, og ikke uventet beholder bilen de gode egenskapene med tørr asfalt under sommerhjulene. 205/50-17 er standard dekkdimensjon, og kler den småsportslige Volvo C30. Det gir tilstrekkelig styrerespons og veigrep. Bilen er nøytral over et bredt register, og svarer med moderat understyring når den presses. ESP'en sjenerer sjelden og slår relativt mykt inn når den først trengs.

Motor

Volvo C30 2,0D bruker 136 hk'en som vi kjenner fra flere andre modeller. Den er ikke like silkefin som lillebror 1,6D, men gjør et mye bedre inntrykk enn for eksempel VW-konsernets 2,0 TDI. Støy og gange blir litt dieselgrov når du bruker mye turtall. Glansnummeret er den jevne kraftutviklingen fra 12-1300 o/m og god trekkraft på lave og midlere turtall.

Ytelser

Isolert sett har Volvo C30 2,0D et fint frasprak, både fra stillestående og oppe i hastighet. Men med et sportslig konsept og en etter hvert drøy prislapp, tilbyr ikke bil/motorkombinasjonen mer enn du kan forlange. Med seks trinn har du alltid et gir med riktig turtallsområde til disposisjon.

Eksteriør

Volvo C30 har et utseende som ikke alle bifaller, men flertallet av de vi har møtt som kommenterer bilen (og dem er det en del av&) synes den er tøff. Det er spesielt profilen som begeistrer, mens litt standard Volvo-front og et hekkdesign som noen oppfatter som snodig, diskuteres mest. Du har gode muligheter til å individualisere utseendet; noe testbilens to-delte lakkering og krommede felger illustrerer.

Interiør

Volvo C30 er en bil for to. Bakseteplassen er ikke helt ille, men det er tilgjengjeld inn/utstigningen med snublefellen av en sikkerhetssele som et høydepunkt. Bagasjerom å snakke om har du egentlig bare med baksetene nedfelt. Førerplassen er derimot utmerket.

Komfort

Med stiv sommergummi på felgene og den smårøffe to-liters dieselen, ryker det et poeng i minus her i forhold til C30 1,6D vi kjørte i vinter. Fjæringen er stram, og ganske følsom for små og skarpe ujevnheter. Dessuten blir det en del mer hjul- og motorstøy. Det er imidlertid lite å klage på fra forsetene; polstring, støtte og sittestilling er i første klasse. Klimaanlegget er også bra.

Sikkerhet

Volvo C30 gjør en meget god figur i EuroNCAP-testen. Den får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Sikkerhetsutstyret er også solid.

Pris/utstyr

Volvo C30 2,0D havner i en litt annen liga enn lillebror 1,6D, siden prisen blir snaut 40 000 kroner høyere. Med grunnpriser fra ca. 296-340 000 kroner avhengig av utstyrspakke, snakker vi om en dyr bil i forhold til et relativt begrenset bruksområde. Uten å være overdådig utstyrt, var vår testbil priset til snaut 380 000 kroner.

Sagt på en annen måte; du kan få en topputstyrt 1,6D til omtrent samme pris som en ribbet 2,0D. Vi er foreløpig litt usikre på verditapen på de dyrere C30-versjonene. Lite bil for pengene er vel et uttrykk som ligger på tungen, særlig i kombinasjon med relativt kostbart ekstrautstyr.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Den sterkeste konkurrenten til Volvo C30 2,0D er den rimeligere 1,6D-versjonen. En mer harmonisk motor og et bedre pris/ytelses-forhold gjør at vi heller ville valgt en velutstyrt "lillebror". Du skal i alle fall være veldig gassglad for å bruke såpass mye kroner på det ekstra frasparket i to-liter'n. C30-konseptet for øvrig er smalt; en småsportslig to-seter med typiske Volvo-kvaliteter.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!