Dyrt å bli tatt

  • Satsene for motoreffektavgift varierer etter antallet hestekrefter. Det øverste avgiftsnivået slår inn ved 177 hestekrefter, og du må da betale 2654 kroner og 98 øre per kilowatt, eller 1952 kroner per hestekraft. Dersom du blir tatt med 30 hester for mye vil dette altså utgjøre snaue 60.000 kroner.
  • Vanligvis vil man få 10 % reduksjon i avgiften hvert år etter bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Vi får likevel opplyst at dersom man blir tatt har tollmyndigheten mulighet til å fravike dette - og du må betale avgifter som om bilen var ny.
  • I tillegg til dette kan du i bli ilagt tilleggsavgift på opp til 50 %. Det betyr at du i verste fall kan måtte ende opp med å betale 90.000 kroner for de 30 hestekreftene ekstra.
  • Toll- og avgiftsdirektoratet legger også til at sannsynligheten for at noen blir nødt til å betale alt dette er forholdsvis liten, men at muligheten er tilstede. De presiserer også at disse avgiftene kun må betales dersom bilen blir godkjent med det nye antallet hestekrefter - noe det som regel er vanskelig å få til.

I mange år har bilbrukere over hele landet gått til innkjøp av såkalte trimbokser eller -chiper. Disse fungerer ved å omprogrammere motorstyringen så bilen får mer effekt - og ofte også redusert forbruk. Det finnes også hundrevis, hvis ikke tusenvis, av biler som er trimmet på diverse andre måter i garasjen hjemme - mange av disse med mer enn det dobbelte av den originale effekten.

Frem til nå har personer med trimmede biler hatt lite å frykte, da Statens Vegvesen ikke har hatt mulighet til å finne ut hvor mange hestekrefter en bil yter. I Trondheim har de nå tenkt til å gjøre noe med dette, og har gått til innkjøp av en såkalt "rullende landevei".

Der stroppes bilen fast, og drar rullene rundt, som da igjen måler antall hestekrefter. Statens Vegvesens nye utstyr er dimensjonert til å takle 800 hestekrefter per aksel - altså opp til 1600 hestekrefter for firehjulsdrevne biler.

Les også:

De beste skjærgårdsjeepene

Dyr og deilig sommerbil

Trafikksikkerhet

Statens Vegvesen begrunner innsatsen mot trimmede biler med trafikksikkerheten. I et skriv de har sendt ut står det at dersom man kjører i 93 km/t i en 80-sone, dobles risikoen for å bli drept sammenlignet med om man holder fartsgrensen.

Hos TS Tuning på Lørenskog har de drevet med chiptrimming i mange år, og de stiller seg uforstående til Vegvesenets argumentasjon.

- Våre kunder er godt voksne, både menn og damer, og de kommer ikke til å kjøre noe fortere selv om bilen har noen hester ekstra. Forbikjøringene deres går raskere, men det er da heller positivt for trafikksikkerheten, sier daglig leder Tommy Schønberg.

- At de nå skal prøve å ta folk med chiptrimmede biler er rett og slett latterlig. Det er femten prosent feilmargin som må legges inn på antallet hestekrefter i vognkortet, og når de i tillegg måler hestekreftene på hjulene må de legge inn et drivverkstap på mellom 15 og 25 prosent. Det er rett og slett bortkastet tid, fortsetter han.

På grunn av dette håper Schønberg at myndighetene vil fokusere på de virkelig trimmede bilene.

- Det ville vært logisk om de gikk ut mot unggutter som blodtrimmer bilene sine for å grisekjøre på veien - uten å oppgradere verken bremser eller understell, men at de skal ta chiptrimmede biler på grunn av trafikksikkerheten er bare tull.

BLE TATT: Eieren av denne bilen hadde trimmet bilen. Originalt skal den ha 169 hestekrefter, men ifølge Statens Vegvesens målinger hadde den 293,6 hester. © Foto: Statens Vegvesen

Miljøaspekt

Også miljøet er et hensyn som Vegvesenet har tatt når de har satt i gang denne aksjonen. De mener at selv om forbruket går ned ved chiptrimming, vil utslippene av partikler og andre gasser kunne øke.

Størstedelen av bilene som blir trimmet er dieselbiler, og de har allerede store utslipp av NOX og partikler.

Tommy Schønberg kan har ingen papirer på NOX og partikkelutslipp tilgjengelig, men han tilbakeviser likevel myndighetenes påstander.

- Kan noen vennligst fortelle meg hvordan en chippet lastebil som bruker én liter mindre per mil kan slippe ut mer av noe som helst? Den har rett og slett bedre virkningsgrad enn den hadde fra fabrikken. Jeg får rett og slett ikke det regnestykket til å gå opp, sier han.

Se alle våre biltester her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!