Prøvekjørt: Toyota Prius III 09-modell

Toyotas nye folkevogn

Prius har hittil vært en nisjebil mange har hatt lyst på, men ikke har våget. Nye Prius III er det nærmeste du kommer en hybridbil for folk flest.

Sist oppdatert

Tekniske data Toyota Prius III

  • Motor: R4, 1798 ccm
  • Ytelse, hk, o/min: 99 v/5200
  • Dreiemoment, Nm, o/min: 142 v/4000
  • Drivstoff: Bensin
  • Elmotor: maks hk 82 - maks Nm 207
  • Batteri: NiMe
  • Samlet maks effekt, hk: 136
  • Egenvekt, kg u/fører: 1370 - 1420
  • Totalvekt, kg: 1805
  • Tilhengervekt, kg: -
  • LxBxH mm: 4460X1745X1490-1510
  • Bagasjerom, liter: 445
  • Forbruk l/mil, blandet: 0,39
  • CO2-utslipp, g/km: 89 - 92
  • 0-100 km/t, sek: 10,4
  • Toppfart, km/t: 180
  • Dekkdimensjon: 195/65R15 - 215/45R17
  • Pris, fra: 265 900,- (Comfort)
  • Pris, kjørt modell: 340 300 ,- (Premium)

Nye Prius III vil koste fra 270 til 340 000 kroner avhengig av utstyrsnivå, og den kan leveres fra september i år. Kort sagt er bilen oppgradert jevnt over 10-20 prosent fra forgjengermodellen på alle fronter - størrelse, ytelse, design, komfort og utslipp.

Prius har fortsatt et herlig og brukerenkelt trinnløst automatgir. Og bilen har en hybridløsning du ikke behøver å tenke på, men som kan kjøre opp til to kilomteter kun på batteridrift.

Merk imidlertid at batteripakken fortsatt er nikkelmetall-batterier, ikke mer plass/kraft/lade-effektive lithiumion som mange venter på. Og Prius kan fortsatt ikke leveres med tilhengerfeste.

Les også: Slik fungerer hybridbiler

Resultatet er likevel, om du ser bort fra hengerfesteblues, at Prius III nå er en bil du meget vel kan vurdere i stedet for en VW Golf eller Toyota Avensis.

Mesterstykket Prius

Prius har så langt vært et mesterstykke fra Toyota. Da tenker vi ikke bare på bilen, men hele prosjektet fra det ble startet for 15 år siden, i 1994.

Første Prius generasjon ble levert i Japan i 1998 og dukket opp i Europa i år 2000. Andre generasjon Prius kom på markedet i 2004. Hittil er det levert 1,3 millioner Priuser verden over. Ca 3500 av dem går på norske veier (per juni 2009).

RETTE LINJER: Sjekk den sylskarpe pressen i skulderlinjen.
RETTE LINJER: Sjekk den sylskarpe pressen i skulderlinjen. Foto: Haakon Førde

Når vi kaller prosjekt Prius for et mesterstykke, er det likevel ikke for hva som alt er levert, men for alt som langsiktig og gradvis er lagt til rette for Prius generasjon nummer 3.

Bilen er blitt et varemerke og et ikon i seg selv. For japansk ingeniørkust og kvalitet, og for kunder som aktivt vil signalisere miljøbevisst og smart bilvalg. Ikke minst kan man peke på at bilen, etter 10 år på markedet, fortsatt ikke har konkurrenter. Bare bleke kopier, les Honda Insight.

Les testene:

Og nå, i 2009, har Prius omsider også de kvalitetene som skal til for å bli en volumselger. Antagelig.

Gledelig konvensjonell

Det klareste signalet på at Prius III kan lykkes er at den er gledelig konkvensjonell. Bortsett fra et ekstremt lavt drivstofforbruk - 0,39 liter per mil og dermed 89 gram CO-utslipp per kilometer - har ikke bilen en eneste ekstrem egenskap.

HYGGELIG UTSIKT: Toyota-hybriden er en såre enkel og komfortabel bil å kjøre. Førerplassen er både komfortabel og elegant.
HYGGELIG UTSIKT: Toyota-hybriden er en såre enkel og komfortabel bil å kjøre. Førerplassen er både komfortabel og elegant. Foto: Haakon Førde

Men la oss ta motoren(e) først. Prius er en såkalt fullhybrid, som betyr at den både kan kjøres på batteri/elmotor alene (2 km maks på fulladet batteri, flatt underlag) og på bensinmotor alene.

I alminnelig daglig bruk er det imidlertid slik at de to framdriftenhetene utfyller hverandre best mulig, enten du nå ønsker mest mulig akselerasjon eller kjører for å spare drivstoff.

Merk at batteriet er avhengig av at du kjører bensinmotoren for å lades opp. Prius er foreløpig IKKE en såkalt plugginn-hybrid hvor batteriet kan lades fra stikkontakt.

Les også: Barsk med kontakt, Opel Ampera

Mer effekt, lavere utslipp

Bensinmotoren har fått øket slagvolum fra 1,5 liter til 1,8 liter. Samtidig er ytelsen fra bensinmotoren alene øket med 21 hester. Også ytelsen fra batteriet som driver elektromotoren øket med 14 hester. Disse to ytelsen kan imidlertid ikke summeres direkte. Den kombinerte maksimale ytelsen fra bensinmotor og elektromotor er derfor "kun" 22 hester.

Dette er imidlertid nok til en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 10,4 sekunder, og til en toppfart på 180 km/t. De som pugger slike tall vet at dette er ytelser som ligger midt i familiebilsjiktet. Det som derimot ikke er i nevnte sjikte er forbrukstallene.

BEDRE PLASS: Prius III har vokst både i lengde og bredde - og i høyden over passasjersetet.
BEDRE PLASS: Prius III har vokst både i lengde og bredde - og i høyden over passasjersetet. Foto: Haakon Førde

Kombinert forbruk etter EU-syklusen er oppgitt til 0,39 liter per mil. Skal vi tro Priusenes forbruksmåler er dette tallet realistisk. Ved en frisk kjøretur på motorveiene rundt Stockholm endte forbruket på 0,43 liter/mil. Ny måling på en noe mer forsiktig runde i Stockholm sentrum endte på lave 0,36!

Så mye kan du spare med smartere kjøring.

Fortsatt NiMe-batteri

Litt overaskende for mange som følger hybrid/elbil/miljø-debatten fra sidelinjen er det kanskje at også Prius III har NiMH-batterier.

Lithiumionbatterier er jo hypet som selve frelsen, med mindre vekt, høyere effekt og kortere ladetid. Ja, noen debattanter har vel mer eller mindre definert også NiMH som gammeldags.

Så når da nye Toyota Prius III forsatt leveres med NiMH-batterier, bør det være en klar realitetssjekk for hvor vi faktisk står i utviklingen i dag. For det er ikek slik at teknologien ikke er mulig, men når det gjelder levering av batterieffekt fordelt på pris, da ligger batteriteknologien langt bak hva optimistene tar for gitt.

KJØREDYNAMIKK: Prius III er i likhet med sin forgjenger en riktig kjapping i bytrafikken om nødvendig, men inspirerer aller mest til å kjøre på ren eldrift.
KJØREDYNAMIKK: Prius III er i likhet med sin forgjenger en riktig kjapping i bytrafikken om nødvendig, men inspirerer aller mest til å kjøre på ren eldrift. Foto: Haakon Førde

Derfor er det faktisk de samme batteriene som sitter i Prius III som i Prius II. De bedre ytelsene er i all hovedsak hentet fra bedre kjøling og mer effektiv elektromotor.

Se også: Elbiloversikten

Velkjørende bil

Verdenslanseringen av Prius II er lagt til Stockholm. Vi får nøklene utlevert ved utgangsdøren fra Sky City Arlanda, og turen ut på det svenske motorveinettet er påfallende udramatisk. Prius kjører som en hvilken som helst annen bil.

Understell og fjæring er oppgradert for å gi den kjørefølelse man forventer i klassen bilen nå skal konkurrere i - altså mot helt vanlige Auriser og Avensiser og Golfer og Passater. Nye Prius viser seg å være både stabil og betryggende i høy fart, like mye som den er lettkjørt og uanstrengt i bygatene.

Man kan fortsatt ane småslag og vibrasjoner fra underlaget, og styringen er fortsatt mest lett, ikke tung og plantet som i en sportlige premiumbil.

Men så er heller ikke Prius primært ment å være verken direktørbil eller herjebil. Selv om bilen finurlig nok kan tenkes å ha appell for både yngre direktører og sofistikerte rånere.

GOD LASTEPLASS: Bagasjerommet er anstendig i seg selv, men under gulvet er det også godt med rom (uten reservehjul), og feller du ned baksetene er det nesten stasjonsvognvolum i Prius.
GOD LASTEPLASS: Bagasjerommet er anstendig i seg selv, men under gulvet er det også godt med rom (uten reservehjul), og feller du ned baksetene er det nesten stasjonsvognvolum i Prius. Foto: Haakon Førde

Spenstig bilkjøring? Sjekk disse videoene.

Voksent utseende

Designet er også fiffet opp, men hensikten er like mye å forbedre aerodynamikken som å modernisere bilen. Cd-verdien på 0,25 er i følge Toyota "verdensledende for en kombibil".

Prius har fortsatt de samme hovedtrekkene, som et såpestykke, men med med noe rettere linjer på siden og bak (se skulderlinjen og avslutning til bakskjermen). Mye er gjort med luftstrømmen under bilen, med deksler og vertikale finner. Dessuten er lyktehusene nye, og bilen har LED-baklys og LED nærlys foran.

Inne i bilen aner man bare at lengden og bredden er økt med noen centimeter. Størst glede har baksetepassasjerene av at bilens høyeste punkt er flyttet bakover, som gir mer høyde i bakseten.

Og Prius er med sine 1,5-meters høyde ingen lav bil, den er for eksempel høyere enn en Avensis.

Høstens slager?

LUKSUSPRIUS: Det skiller 70 000 kroner fra innstegsmodellen Prius Comfort og opptil Premium-utgaven vi kjørte. For pengene får du blant annet soltak og skinnseter og mye annet snask.
LUKSUSPRIUS: Det skiller 70 000 kroner fra innstegsmodellen Prius Comfort og opptil Premium-utgaven vi kjørte. For pengene får du blant annet soltak og skinnseter og mye annet snask. Foto: Haakon Førde

Prius III er leveringsklar i september, og det vil ikke forundre oss om importøren når sitt ambisiøse salgsmål på rundt 1200 biler før året er omme.

Prius har riktignok fortsatt noen særtrekk som kan tale mot den. Mangel på hengerfestemulighet er nevnt. Formen er fortsatt drygt futuristisk for den alminnelige bilist. Og mangelen på utsyn gjennom bakruten burde Toyota ganske enkelt gjort noe med.

På plussiden noterer vi oss imidlertid en bil som er konkurarnsedyktig på pris, størrelse og ytelse. Den er samtidig både sykt gjerrig å kjøre, letter på miljøsamvittigheten og bidrar til følelsen av å være et moderne menneske.

Les alle våre tester her.

BAKOVERVENDT? Nei akkurat der er Prius svak. Knekken i bakruten gjør at det er vanskelig å se bilene som kommer bak i speilet.
BAKOVERVENDT? Nei akkurat der er Prius svak. Knekken i bakruten gjør at det er vanskelig å se bilene som kommer bak i speilet. Foto: Haakon Førde

Denne saken ble første gang publisert 15/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også