Test: GPS-navigasjon med trafikkinformasjon

For dårlige for norgesferien

De nye GPS-ene med trafikkinfo kommer innfrir ikke i Norge. I Sverige, Danmark og Tyskland funker de langt bedre.

Sist oppdatert

Jeg føler meg litt dum der jeg sitter. Opplyst av fire GPS som skinner mot meg fra frontruten, har tyskerne i ettermiddagsrushet i Düsseldorf godt innsyn til verdens mest usikre nordmann på tur. Han stoler nok ikke mye på teknikken, nei. De fleste klarer seg med én GPS i frontruten - denne merkelige skruen må altså ha fire!

Det de ikke vet, er at jeg faktisk har fem. For det innebygde navigasjonssystemet i Ford Kugaen er nemlig også med på testen. Jo, jeg skulle ha alle forutsetninger for å komme frem.

Les test av de fire navigasjonsenhetene nederst i saken.

Bakgrunnen for at jeg sitter i kø i Tyskland, er enkel: Stadig flere bilnavigasjonsenheter kommer med trafikkmeldinger, og systemet for å sende ut slike, er endelig kommet på plass i Norge.

Verdiløst i Norge

Men de første erfaringene med kjøring i Norge ga svært sprikende resultater, og vi bestemte oss for å utvide testen både i antall enheter og i omfang.

Mer varige endringer, som veibygging eller -sperrer, blir oppfattet av GPS-ene, men ikke den dynamiske trafikkinformasjonen. Skal du få fersk informasjon om køen fra Hønefoss, er du fortsatt helt avhengig av tradisjonell trafikkradio som NRK P1 eller P4.

Det er også en erfaring så langt at de bilmonterte, integrerte systemene fungerer langt bedre enn de løse GPS-ene.

Gull i Europa

Både i Sverige og spesielt i Tyskland er systemet for trafikkmeldinger eldre og mer utbygget enn i Norge. Derfor måtte enhetene til pers også utenfor norske grenser.

Vi brukte de fem enhetene i perioden november til februar og kjørte dem flere tusen kilometer i Norge, før vi la ut på europareisen.

Hovedinntrykket fra norske kjøre- og trafikkforhold er at trafikkmeldingene i stor grad gjelder stasjonære hindringer, som for eksempel veiarbeid og mer eller mindre permanente veistengninger.

Men på ferie i Europa øker verdien av å få trafikkinfo på GPS-en betraktelig.

Les også:

Velg riktig bil-GPS

Sjåførgave i siste liten

Finn barnet ditt på Google

Virker ikke ved kø

Hvis du har et ønske om å få smarte omkjøringsruter når det oppstår kø eller ulykker på hovedveiene, var vår viktigste erfaring: Glem det.

I alle fall ble vi aldri varslet om den typen situasjoner under vår testperiode. Når trafikkinfoen fra P1 forteller om en situasjon i Oslo-området og denne aldri blir varslet på GPS-en, er det ikke rart om man blir litt undrende til om systemene faktisk fungerer.

Et unntak var under en tur til Bergen, der en av enhetene (Mio) tok hensyn til kolonnekjøring og stengning av Hardangervidda, mens de øvrige enhetene ikke tok notis av denne informasjonen.

Vil vite hvorfor

En annen utfordring er måten som trafikkmeldingene blir presentert på. Jeg vil gjerne ha et ord med i laget når en dings i dashbordet guider meg ut på en lang omkjøring, men det er faktisk bare Mio og Fords navigasjonssystem som gir enkel tilgang til meldingsinformasjonen, som for øvrig er av ymse kvalitet.

På de øvrige er den enten vanskelig tilgjengelig (mange knappetrykk) eller ikke mulig å få fram i det hele tatt. At vi flere ganger tok enhetene på fersken i å gi feilaktig omkjøringsinformasjon, bedrer heller ikke tilliten til teknologien.

Etter hvert som vi beveger oss ut i den store verden, ser jeg at et av problemene vi har opplevd i Norge, vedvarer: Av en eller annen årsak har de fire løse enhetene problemer med å finne og å skifte mellom trafikkstasjoner. Mens Ford-systemet bugner av trafikkmeldinger, er det bokstavelig talt "radio silence" hos de fire i frontruta.

Les også:

GPS kan gi deg bot

Tatt motet fra Phil Mills

Dette endrer seg i tide til fredagsrushet i Ruhr-området. Her bader vi i byer; Dortmund, Essen, Gelsenkirchen, Bochum og Düsseldorf, samt en trafikktetthet og et nettverk av motor- og hovedveier som ville tatt motet selv fra Phil Mills. Det renner inn trafikkmeldinger, og de fem stemmene snakker i munnen på hverandre om køer, omkjøringer og rutealternativer.

I startfasen er de litt uenige om veivalget, men etter hvert som jeg nærmer meg målet i Düsseldorf, blir de mer samstemte. Og jeg blir ikke stående i en eneste kø, før jeg altså nå soler meg i glansen av mine fem turkamerater og står bom fast midt i Düsseldorf.

Igjen snakkes det fra frontruten, og denne gangen er det TomTom og Garmin som taler. De foreslår en annen rute, en med litt mindre gater og mer sikksakk fram til hotellet. Jeg prøver, og blir guidet langs en rute som riktignok er litt mer kronglete, men helt trafikkfri. Teknologien seiret - til slutt.

Konklusjon:

Det du får ut, blir aldri bedre enn det du putter inn. Siden disse navigasjons-GPS-ene tilsynelatende fungerer når de får bra informasjon, som i Tyskland, kan det virke som om det norske meldingssystemet fortsatt sliter med barnesykdommer.

Det fritar ikke enhetene for tydeligvis å ha langt større problemer med å fange opp trafikkinformasjon enn det innebygde systemet i vår referansebil. Eller at de fleste har svake funksjoner for å liste opp, sortere og gi detaljinformasjon om meldingene. I en verden der de fleste slike produkter nå finner veien uten større problemer, blir det en viktig konkurransefaktor i tiden fremover.

Denne saken ble første gang publisert 21/04 2009, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også