Derfor stopper bilen din
Batteritrøbbel er med 28 % den suverent hyppigste årsaken til veihjelp. Litt overraskende går elektronikkproblemer kraftig tilbake. Men stadig flere glemmer å fylle tanken.

Tallene vi refererer viser endringene fra 2007 til 2008.
Det er Auto Club Europa som årlig rykker ut på rundt 90 000 veihjelpsoppdrag i Tyskland som har analysert feilstatistikken sin.
Nummer 1: Batterifeil for 28%
Feil som skyldes batteriet utgjør problemet for 28 %, eller nesten en tredjedel, av alle som trenger veihjelp. Utviklingen fra 2007 til 2008 viser til og med at det er en økende trend.
Les også: Verkstedene lurer deg
Motorfeil ligger som nummer 2
På andre plass i statistikken kommer den litt runde diagnosen "motorfeil", med 17 %. Trenden er imidlertid for lett nedadgående, men 1 % færre tilfeller i 2008 enn 2007.
Kraftig ned: Elektronikk på 3.
På tredje plass, med 12 %, finner vi feil som skyldes elektronikken i bilene. Det er med andre ord fortsatt en alvorlig feilkilde, men reduksjonen er ned nesten 25 % i forhold til 2007.
4. plass: Hjul og dempere
Hver tiende årsak til veihjelp skyldes problemer med hjul og hjuloppheng. Her er det ingen endring fra 2008 til 2008.
Kvalitetsundersøkelse: 15 mill biler testet
5. plass: Tenningsanlegget
Problemer med tenningsanlegget går imidlertid relativt kraftig fram, og utgjør i 2008 hele 8 % av veihjelpsårsakene.
6. plass: Og på vei opp, tom tank!
Fra 2007 til 2008 har nesten 20 % flere tyskere måttet ringe veihjelpstelefonen fordi de har gått tom for diesel eller bensin! I Norge er vi flinkere, her er problemet kun rangert på 8. plass.
Se også: Slik oppstår kø

I Norge: Batteri på topp
I Norge rykker de største veihjelpstilbyderne ut nærmere 400 000 ganger i året. NAF er størst, mens Viking og Falck følger bak. Hva er så det største problemet i Norge?
- Sløvhet, humrer Jan Ivar Engebretsen i NAF. Så ja, også hos oss er batteriproblemer den største synderen. Og problemet er gjerne mye småkjøring.
I følge Engebretsen er få bilister klar over hvor stor belastning det er på et batteri, spesielt om vinteren. Det man tapper batteriet for på å starte bilen, krever minst en mils kjøring før man har ladet opp igjen.
Og har man en gang måtet få starthjelp for helt flatt batteri, lades det ikke helt opp selv om man kjører en strekning som tilsvarer fra Oslo til Trondheim.
- Alle som har gått tom for strøm bør derfor sørge for å få fulladet batteriet med lader. Og har du bilen på verksted, så be dem sjekke om ladingen er god. Fra dynamoen skal det være 14,4 volt, legger han til.
Batteribil: Denne kommer først til Norge
Elektronikkfeil ned også i Norge
Engebretsen kan bekrefte at denne type feil er for kraftig nedadgående også i Norge. NAF og søsterorganisasjoner over hele verden har vært ganske krasse mot bilprodusentenes elektronikk de siste 10 årene, og det har gitt resultater.
- Problemet var i stor grad og helt enkelt dårlig kontakt på jordingssiden, forteller Enegebretsen. En stund kunne vi konstatere at 85 prosent av elektronikkfeilene skyldes dette. Nå er elektronikksystemene blit atskillig mer stabile.
Punkteringer høyt på listen
Punkteringer kommer på 3. plass over veihjelpsbehov i Norge. Jan Ivar Engebretsen benytter anledningen til å fyre av en bredside mot dekkverkstedene.
- Alt for mange som punkterer langs veien hadde uten problemer klart å skifte hjul selv - hadde det ikke vært for at dekkmontørene har trukket til boltene for hardt!
Engebretsen mener alle som skifter dekk på verksted derfor bør få spesifisert i fakturaen hvilket moment boltene er trukket til med. Montører som fester hjul med luftverktøy uten å bruke momentnøkkel gjør ikek jobben skikkelig.
Generelt anbefaler han alle som kan å legge om hjul selv. Da har man både testet verktøyet, sjekket at det ligger i bilen, og kontroll på momentet.
- Men ikke trekk for hardt til du heller, advarer han. Mange drar til til det knirker i bolten - og det er bekreftelsen på at du har tatt i akkurat litt for mye!
Se også: Slik skifter du hjul - video
