Prosjektet har fått navnet P.U.M.A. (Personal Urban Mobilty and Accessibility), og er en blanding av scooter og bil.

Tohjulingen skal ifølge GM revolusjonere hvordan vi ser på urban transport, og gjøre det både renere, raskere og tryggere å ferdes i byene.

Toppfart på 60 km/t

Segway har allerede hatt sine gyro-styrte byscootere på markedet en stund, men de har aldri slått helt an blant folk flest. Grunnen kan kanskje være at de koster i overkant av 40.000 kroner her til lands, og at den ikke går fortere enn 10 km/t.

Den nye tohjulingen bygger på mange av de samme prinsippene, men når man legger på to seter, en toppfart på nesten 60 km/t og rekkevidde på opp mot seks mil kan dette være noe som er brukbart for flere enn late golfere.

Les også:

Verdens raskeste elbil

Batterirevolusjon ettersøkt

Elbil med motor i hvert hjul

Automatisk parkering

P.U.M.A. er utstyrt med lithium-ione-batterier, bil-til-bil-kommunikasjon og automatisk kjøring og parkering.

Det er uvisst hva som ligger i automatisk parkering, men en bil som kommuniserer med parkeringsplasser rundt om i byen, og parkerer seg selv mens du sitter på kafé, ville ikke vært feil.

- Prosjekt P.U.M.A. representerer en enestående løsning på hvordan vi kan bevege oss og kommunisere i byene, sier Larry Burns, visepresident for forskning, utvikling og strategisk planlegging i GM.

- Tenk dere små, raske elektriske kjøretøyer som kommuniserer i et nettverk og som gjør det mye enklere å komme seg fra sted til sted og å parkere.

Når denne vil komme på markedet er fortsatt usikkert, men at den vil være tilgjengelig for spesielt interesserte i løpet av kort tid er nok ikke usannsynlig. Det tar nok allikevel en god stund før kjøretøy som dette blir et vanlig syn rundt om i det ganske land.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!