Naturligvis tenker også Volvo på miljøet. Nå viser de en C30 litt utenom det vanlige: ReCharge har en 1,6-liters flexifuel-motor - som altså kan kjøres på E85 - og en elmotor i hvert hjul.

De fire elmotorene fungerer individuelt, og bilen kan derfor få all kraft til alle fire hjul, til to hjul foran eller bak eller på en side, eller til bare et hjul.

Se bildene her!

Det er ingen forbindelse mellom forbrenningsmotoren og hjulene - motoren lader batteripakken når det trengs, som så igjen forsyner elmotorene med strøm.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Og du kan også lade batteriet gjennom en vanlig stikkontakt. Siden bilen ikke har noen girkasse, blir det heller ikke noe særlig effekttap fra motoren.

Holder for de fleste
Konseptet, som er utviklet hos Volvos konseptsenter i California, skal kunne kjøre ti mil på batterikraft uten at bensinmotoren må startes. Og i følge Volvo dekker dette behovet til åtti prosent av alle amerikanerne.

Dersom bensinmotoren må startes, blir snittforbruket et sted mellom null og 0,55 liter på mila, avhengig av hvor mye den må jobbe. Har man fulladet batteri og kjører femten mil, blir snittforbruket 0,19 liter på mila.

C30´en har fått en litium-polymer-batteripakke under gulvet i bagasjerommet, lagd for å vare lenger enn selve bilen. Når sytti prosent av batterikraften er oppbrukt, startes bensinmotoren automatisk, men den kan også startes manuelt med et knappetrykk.

Fortsatt kjøreglad
Volvo sier også at hybrid-C30´en - eller skal vi si elbil-C30´en som har eget kraftverk om bord - skal være like underholdende å kjøre som en vanlig C30.

0-100 skal ta ni sekunder, og toppfarten er 160 km/t..

Dekkene er spesiallagd av Michelin for å gi plass til elmotorene, og når man bremser føres overskuddsenergien tilbake til batteriet. Volvo jobber også med å erstatte de vanlige bremsene med elektriske, som skal gi enda mindre effekttap.

Det sies at dette skal komme i salg. Når, er det imidlertid ingen som sier noe om. Vi håper det blir snart, og det til en hyggelig pris.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!