Store deler av Norge opplever god, gammeldags vinter. Samtidig som brøytekantene vokser, vokser manges begjær etter bilen som ikke lar seg affisere av litt snø.

En skulle tro både Saab og Audi visste om norske værforhold når de i løpet av de siste dagene har sluppet bilder og informasjon om sine siste nyheter.

Vi snakker om biler med firehjulsdrift, som også har et par ekstra centimeter bakkeklaring når bilen skal over brøytekanten som er kommet siden du parkerte bilen.

Men altså ikke om rene SUV-er. Selv om de er populære, er det slett ikke alle som vil ha eller trenger en så høy bil.

Les også:

Hvilken er best av "folke-SUV-ene"?

Her er de beste firehjulstrekkerne

Fra før finnes tøffe-tøff-utgaver av stasjonsvogner i et begrenset utvalg, som for eksempel Audi A6 Allroad og Volvo XC70 i en dyrere prisklasse, og Skoda Octavia Scout som et rimeligere alternativ. (Trykk på lenkene for å lese våre tester av bilene.)

Nå får vi altså to alternativer til i klassen for de litt tøffere stasjonsvognene med firehjulsdrift, økt bakkeklaring og diverse SUV-pynt: Audi A4 Allroad og Saab 9-3X.

Audi A4 Allroad

Audi lager nå også en litt mer høyreist bil for deg som ikke vil ha SUV, og synes A6 Allroad er litt vel stor og dyr. A4 Allroad har atten centimeter bakkeklaring, karosseribeskyttelse rundt om, sklibeskyttelse av rustfritt stål foran og bak, og firehjulsdrift.

Innvendig har den også fått noen små endringer i forhold til en vanlig A4 Avant.

Bilen kommer hit i april, og kommer med turbomatet bensin-toliter på 211 hk, en tolitersdiesel på 170 hk, eller en trelitersdiesel med 240 hk. De to sprekeste kombineres med sjutrinns DSG-automat.

Saab 9-3X

RØFFERE: Saab 9-3X er en mer høyreist X-utgave av stasjonsvogna.

9-3X

Saab 9-3-serien får nå tilskudd av en litt røffere og mer høyreist X-utgave av stasjonsvogna, med grå karosseribeskyttelse og beskyttelsesplater foran og bak.

Dermed skal den være et lavere, mer tradisjonell-bil-alternativ til en kompakt SUV. Med toliters turbomotor på 210 hk under panseret har den Haldex´ flotte firehjulsdriftssystem, og 35 millimeter høyere bakkeklaring enn standard-9-3.

Les også:

Test av Saab 9-3 SportCombi Aero 2,0T XWD - i hovedsak samme bil, uten økt bakkeklaring og SUV-pynt.

Nyheten kan også kjøres på E85. Dieselalternativet, med 1,9-liter på 180 hk og 400 Nm, har kun forhjulsdrift. Dessuten er dieselen kun hevet med 20 millimeter.

Les også:

De beste av de store SUV-ene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!