Saab har vist frem en rekke konseptbiler med lignende formspråk de siste årene. Først ut var 9X, også fikk vi se Aero X med måkevingedører og 400 hester, før miljøbølgen traff Saab og de viste frem 9-X BioHybrid i våres. Når følger de opp de tidligere konseptene med 9-X Air.

Råsterk skuffelse: Saab 9-3 Turbo X- Les testen her

Spesiell takløsning

9-X Air er en fireseter cab, med en helt ny og veldig spesiell takløsning. Tak foldes ikke ned på samme måte som på en vanlig cab, da bilen ikke har noen ordinær C-stolpe. Denne bakerste takstolpen kan sies å ha blitt lagt horisontalt, og ser derfor ut som en forlengelse av skjermene. Taket blir derfor lignende det man finner på diverse speedster-modeller, som blant annet Lotus Elise, med et flatt tak, og en separat, elektrisk bakrute.

I tillegg til å se kult ut, skal denne løsningen redusere vinden i kupeen til et absolutt minimum. Om dette er positivt må være opp til hver enkelt å vurdere, men litt av sjarmen med å kjøre cab er jo nettopp å få vind i håret.

I følge det svenske bilbladet auto motor och sport skal Saab ha søkt patent på denne takløsningen, og det er noe som tyder på at de faktisk mener alvor med å sette den i produksjon.

Saab 9-X Air deler det meste med konseptbilen 9-X BioHybrid som ble vist frem på Géneve-messen i våres.=

Saab 9-X Air deler det meste med konseptbilen 9-X BioHybrid som ble vist frem på Géneve-messen i våres.

LES OGSÅ:

Saab med Golf-utfordrer

Dieselbil på sprit

1,4-liter med 200 hester

Bortsett fra at denne bilen mangler tak, deler den det meste av teknologien med søsterkonseptet 9-X BioHybrid. Fronten er noenlunde lik, som den naturlig nok blir når man deler både designer og chassis.

Det at Saab bruker akkurat den samme teknikken i denne bilen som i forrige konsept tyder på at de allerede har en drivlinje som er klar for testing, noe som er enda en ting som peker i retning av at produksjonsbilen ikke havner langt unna dette konseptet i design og teknikk.

Motoren i 9-X Air er bygget på 1,4-literen som du kan finne i Opel Corsa. Men med litt større slagvolum, turbo og etanolkonvertering pumper den ut 200 hester. Det teoretiske forbruket skal ikke være på mer enn 0,5 liter per mil med bensin og 0,65 liter med E85.

Denne drivstoffgjerrige muskelmotoren er koblet til en sekstrinns sekvensiell girkasse, som gir deg muligheten til å gire selv.

Konseptbilen bruker det svenske Haldex-systemet som blant annet finnes i noen av dagens 9-3-modeller. Saab sier at de har hatt gode erfaringer med dette systemet i dagens 9-3, og at man ikke skal se bort fra at dette systemet også vil bli brukt i neste generasjon.

Les alle våre Saab-tester

Om produksjonsbilen blir seende akkurat lik ut som konseptet er vel heller tvilsomt, men som sagt så er det mange ting som peker i retning av at dette er en prototype, og ikke et konsept.

Dersom Saab er dristige nok til å lansere en 9-3 kabriolet som ser ut som dette, vil de nok bli kvitt stempelet som et traust og gammeldags familiebilmerke.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!