Toyotas FT-EV konseptbil, bygd på den lille bybilen iQ, er ment å være et eksempel på framtidens bybil fra den japanske giganten.

Les også: Først med lithium-ion i Norge.

Lille iQ er som kjent lett og liten, men har plass til fire personer. Den er allerede populær i Japan.

Beskjeden start

Foreløpig rekkevidde i FT-EV-versjon er oppgitt til 80 kilometer. Det er kanskje ikke veldig imponerende, men poenget er at den skal egne seg til å kjøre strekninger som mellom hjem og jobb, eller hjemmefra til togstasjonen.

FT-EV er riktignok presentert som en ren konseptbil, men representerer helt klart Toyotas framtidige produktstrategi for elbiler.

Men blir de slått av Kina? Les blogg.

toyota ft-ev detroit=

KULT GLIS: Dette er iQ med intelligent eldrift - altså konseptbilen Toyota FT-EV. © Toyota

10 hybridmodeller neste år

Men selv om el-biler og småbiler som iQ blir brikker i Toyotas "strategi for bærekraftig mobilitet" - les forurense mindre - vil de konvensjonelle bensin-elektriske hybridene være den viktigste teknoligjen for framtida.

Toyota venter å ha hele 10 hybridmodeller på markedet allerede neste år.

Prius kommer nå

Hvilke er foreløpig ikke sikkert, men vi venter selvsagt spent på tredje generasjon Prius , som også skal vises nå i Detroit.

Blant annet fordi 500 slike Priuser vil bli levert som plugg-inn hybrider med litium-ion batterier til firmakunder.

Flere nyheter:

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!