På den pågående bilmessen i Detroit har Volkswagen akkurat vist fram noe som kan bli en oppnåelig drøm for mange.

Concept BlueSport er, ifølge Volkswagen selv, en drivstoffeffektiv, sprek og rimelig roadster. Og hvis tallene vi har fått er riktige, stemmer i alle fall det første. Bilen er utstyrt med en dieselmotor som yter 180 hester og 350 Nm - noe som tilsier at det er en 2-liter.

Dette gjør at den lille bilen - som ikke er lengre enn knappe 4 meter - klarer seg med 0,4 liter på mila, samtidig som sprinten til hundre går unna på 6,6 sekunder.

Om det kan kalles veldig miljøvennlig, er et definisjonsspørsmål. Sammenlignet med småbiler som Golf og Focus er ikke bilen revolusjonerende, men hvis vi sammenligner den med andre sportsbiler på markedet, vil den helt klart utmerke seg som et mindre miljøfiendtlig alternativ - så lenge vi ser bort fra elbilen Tesla, selvfølgelig.

Les også:

Prøvekjørt: Tesla er verdens raskeste elbil

Verdens første elektriske Elise

CO2-fri lynbil

I ekte sportsbilånd blir kreftene fra den midtmonterte motoren levert til bakhjulene, gjennom Volkswagens velkjente DSG-girkasse.

Ingen flyttebil

Selv om bilen er liten, skal det visstnok være plass til litt bagasje. 182 liter burde holde til en koselig helgetur for to, men blir nok snaut hvis du har planer om å bruke bilen til flytting.

Bilen har klassisk, manuelt stofftak, noe som også skal holde vekten nede.

Avgifts-vennlig

Og vekt er et stort poeng. Hvis den holdes nede, får man ofte herlige kjøreegenskaper og voldsom akselerasjon med motorer av normalt kaliber - noe som igjen betyr at bilen ikke blir straffet like hardt av avgiftssystemet som sine større sportsbilbrødre.

Det vites ikke når bilen eventuelt vil komme i produksjon, men vi håper den ikke er for langt unna. Verden trenger nemlig morsomme biler som ikke dreper isbjørner¿

Les også:

Alle våre Volkswagen-tester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!