S60 Concept skal vises fram på bilutstillingen i Detroit, som finner sted i midten av januar.

Konseptet gir tydelige hint om den nye S60-modellen som ventes på markedet i 2010. Det er flere ting som peker mot at dette er tilfelle, blant annet det at designspråket er veldig likt det vi også finner hos XC60.

Både lyktene og grillen er forholdsvis like de hos SUV-søsteren - en bil som også kun fikk små forandringer fra konsept til produksjonsmodell.

Interiøret i denne konseptbilen er som konseptbiler flest - hvitt, luftig og futuristisk. Det er små sjanser for at vi vil se dette på produksjonsmodellen, men enkelte ting hinter likevel om at det er en Volvo. Dashbordet er blant annet forholdsvis likt noen av dagens modeller, og det samme gjelder midtkonsollen med rom bak.

Les også:

Så pålitelig er Volvo-modellene

Volvoer til de minste

Disse forurenser minst

Siden vi snakker om en Volvo, vil bilen selvfølgelig bli spekket med sikkerhetsutstyr. Full Auto Brake er et av systemene som skal hindre føreren i å krasje. Det fungerer ved at bilen bremser selv, og skal forhindre kollisjoner i lave hastigheter.

Systemet fungerer også i høyere hastigheter, men vil da ikke klare å stoppe bilen fullstendig. Det kan likevel være en stor gevinst dersom farten reduseres med så lite som 5 km/t.

Tar utslipp på alvor

Konseptbilen er utstyrt med en turboladet firesylindret dieselmotor som yter 179 hester. Den direkteinnsprøytede motoren har fått navnet GTDi, og vil ifølge Volvo få sin debut i løpet av 2009.

S60 Concept skal ifølge Volvo klare seg med rundt halvliteren på mila, og slippe ut mindre enn 120 gram CO2 per kilometer.

Dagens S60 er sedanversjonen av forrige generasjon V70, men nå har S80 tatt over denne jobben. Det spekuleres derfor i om neste generasjon V50 vil bli en stasjonsvognutgave av nye S60, og at S40 dermed vil bli vraket.

Bilen er såpass langt unna at man ikke kan si så veldig mye sikkert, men når det gjelder motoralternativer, er vi rimelig sikre på at den vil få et bredt utvalg av både diesel- og bensinmotorer. Kanskje vil vi også få se en ny R-versjon i framtiden?

Les også:

Volvo og Saab mot stupet?

Alle våre Volvo-tester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!