Særlig Saab har allerede mange vanskelige år bak seg, og har på ingen måte vært en hardt tiltrengt melkeku for GM. Faktisk har de ikke tjent penger siden GM kjøpte sine første aksjer i selskapet i 1989.

Problemene har forsterket seg dramatisk under finanskrisen, der manglende salg har rammet begge de små svenskættede merkene ekstra hardt. Dessuten er det jo så at eierne selv står i fare for å gå konkurs.

Er det noe du lurer på? Still spørsmål til torsdagens nettmøte her.

Fra før av har Medel-Svensson og fagforeninger krevd at staten må gå inn og beskytte produksjonen av Volvo og Saab, og med det tusener av arbeidsplasser. Den svenske regjeringen svarer at det ikke er en statlig oppgave å eie hele eller deler av bilindustrien, men samtidig er det stadig flere politikere som sier at de er blitt mer åpne for tanken om et mulig statlig eierskap i Volvo og Saab.

Skruen strammes stadig til, og nå har Ford og GM selv, ifølge Financial Times tatt kontakt med Sveriges regjering ved industriminister Maud Olofsson, for å be om hjelp til å berge de særdeles kriseutsatte merkene. Amerikanerne ønsker først og fremst økonomisk støtte, for å unngå at Volvo og Saab går konkurs. Mye tyder på at Ford og GM ønsker å gjøre sine svenske dattermerker mer spiselige for eventuelle kjøpere, slik at de kan byttes med hardt tiltrengte kontanter.

Det vakte også stor oppmerksomhet i Sverige da den norske økonomiprofessoren Karen Helene Ulltveit-Moe i en fersk rapport, laget på oppdrag fra den svenske regjeringen, konkluderte med at svensk bilindustri ikke var liv laga.

Les også:

Kræsj for bilindustrien

Bilsalget stuper i USA

Konkurs truer bilgiganter

Volvo sier opp 3300

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!