Det er gjevt å vinne tittelen Årets bil. I hvert fall for bilprodusenten, hvor vinneren utnytter hederstittelen til det ytterste i sin markedsføring.

17. november, altså kommende mandag, avdukes vinneren for 2009. De syv finalekandidatene er:

Klikk på bilnavnene for å komme til Klikks tester.

Og dette er ingen dårlig gjeng, for kandidatene har til finalen danket ut 30 andre gode biler, alt fra Audi A4 og Volvo XC60 til BMW X6!

Klikk har kjørt samtlige biler unntatt Mégane, som ikke kommer til Norge før i mars. Mégane har vunnet "Årets bil" to ganger tidligere, men er ikke favoritt i år.

Hvilken bil er din favoritt? Stem i høyremargen!

Savner Jazz

- Det er mange gode, ja. Jeg savner kun én kandidat på den endelige finalelisten, sier Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor. Korsvoll har solid grunnlag for å uttale seg, som Norges eneste representant i "Årets bil"-kåringen.

- Bilen jeg gjerne ville hatt med blant de syv, er Honda Jazz, en bil hvor du får svært gode praktisk egenskaper for lite penger.

Og nettopp det poenget er viktig. Mange lurer nemlig på hvilke kriterier som egentlig ligger bak kåringen av årets bil.

VANT I FJOR: Fiat 500 stakk av med tittelen årets bil i fjor. © Foto: Ståle Frydenlund

Hvilke kriterier?

Ifølge Korsvoll er det alltid de praktiske egenskapene som ligger i bunn, kort sagt hvor mye du får for pengene.

- Men utover det er det nå fokus på miljøegenskapene, lavt forbruk og lavt CO2-utslipp.

Korsvoll forteller at dette har endret seg over tid. For ti år siden var for eksempel sikkerhet det viktigste, med tanke på å "tvinge" produsentene til å ta sikkerhet på større alvor.

Se mer om Car of The Year her

Og spennende design

- Men vi er jo mennesker vi og, smiler Korsvoll, og tenker både på seg selv og sine journalistkollegaer.

- Derfor teller selvsagt design og utstråling med i valget av bil. Merk derfor at vi er pålagt å begrunne våre stemmer utførlig og skriftlig. Dette offentliggjøres i bokform etter kåringen, slik at alle kan lese hva som har ført fram til seieren, understreker Korsvoll.

- Hvilken bil vinner i år?

- I år synes jeg det er vanskelig å spå. Vanligvis er det én eller to av finalistene som peker seg ut som klare favoritter. Men ingen av bilene i år peker seg veldig ut, verken innen miljø eller revolusjonerende konsepter. Neste år blir det nok lettere, med biler som nye Toyota Prius osv.

Svaret får vi jo på mandag.

Skal du kjøpe ny bil? Alltid noe å lære om pruting - sjekk denne.

Betyr det noe?

De siste årene har det vært en variert forsamling vinnere av "Årets bil". Noen kan kalles aparte i Norge (som fjorårets Fiat 500), andre er mer forståelig, som Toyota Prius og Toyota Yaris.

- Har egentlig kåringen noen betydning for oss alminnelige bilkjøpere?

- Velger man årets bil, er man rimelig sikker på å få en bil som gir valuta for pengene i sin klasse, og som er både sikker og snill mot miljøet. Men bilkjøp er selvsagt mer enn dette. Som forhandleren i ditt distrikt, antatt bruktverdi og merkets renommé i det lokale markedet, sier Korsvoll.

Mer opptatt av fartsbøter? Sjekk denne

FAVORITTEN: Citroën C5 er spillselskapet Betssons favoritt. © Foto: Petter Handeland

Du kan tippe

Ekspertene i spillselskapet Betsson har dannet seg sine klare meninger om hvilken bil som ligger best an. Bookmakerne har rangert sannsynligheten slik:

  • Citroën C5 - 1:2.50
  • Alfa Romeo MiTo - 1:4.00
  • Opel Insignia - 1:6.50
  • Skoda Superb - 1:8.50
  • Ford Fiesta - 1:8.50
  • Volkswagen Golf - 1:11.00
  • Renault Mégane - 1:22.00

Begrunnelsen bookmakerne bruker er at franske og italienske biler har vunnet 10 av de siste 14 kåringene, og derfor må regnes i favorittsjiktet også i år.

Men hva er din favoritt? Bruk avstemningen i høyremargen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!