Alfa Romeo MiTo er en ny småbil fra det italienske bilmerket som skal ta opp konkurransen mot blant annet Mini. I følge Alfa Romeo selv er dette den mest sportslige bilen i klassen, samt at den har såkalt "premium"-kvalitet. Ikke noe av dette stemmer.

Bilen er helt grei og ganske morsom å kjøre. Men vårt førsteinntrykk etter prøvekjøringen i Italia er at den verken er mer sportslig eller morsommere å kjøre enn for eksempel Mini Cooper. Kvalitetsmessig er den heller ikke helt på høyden med billige plastdetaljer, og derfor er det så dumt at Alfa Romeo skryter bilen opp i skyene. Fallhøyden fra mandagens pressekonferanse til tirsdagens prøvekjøring ble nemlig alt for stor.

Vakre linjer

Men la oss se bort fra Alfa Romeos hyping av denne bilen for en stakket stund. Nye MiTo (navnet kommer av Milano, hvor bilen er tegnet, og Torino, hvor den produsert) er en vakker bil. Alfa har forandret sitt designspråk (det begynte med supersportsbilen 8C), og MiTo har mer feminine linjer enn tidligere.

I vår testbil satt det en liten 1,4 liter, og dette er, inntil GTA-versjonen kommer, den kvikkeste motoren. På papiret ser det ikke så verst ut, heller, med turbo og 155 hestekrefter. Motoren er helt grei og gjør bilen rask, spesielt med tanke på at bilen ikke veier mer enn litt over 1100 kg, men bunndraget er for dårlig.

Bra kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er derimot bra og styringen presis. Bilen har også tre innstillinger (Normal, Dynamic og All Weather). Setter du bilen i "Dynamic" ble understellet fastere, styringen mer presis og turboen får mer ladetrykk. Bilen blir rett og slett morsommere å kjøre, men pusher du den mye blir den faktisk litt ustabil i innbremsinger.

Bilen kommer til Norge i høst, men prisene er enda ikke klare. Hvis prisen er i nærheten av 200 000 kan det blir solgt en del biler, men sannsynligvis blir prisen på nærmere 250 000 kroner - og det mener vi er for dyrt.

Men det er alltids de som er villige til å betale litt mer for en Alfa Romeo. Ikke fordi den er bedre enn andre biler, men fordi den ustråler en interesse for bil. Og det liker vi!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!