Kjøreegenskaper: 3

Forester har mye å by på i vårt glatte og ulendte land. Symmetrisk firehjulsdrift og god bakkeklaring bidrar til at det som ellers kunne vært en utfordring, blir ren plankekjøring. Men i bensinmotorisert utgave er den ganske så kjedelig å kjøre. Før bilen lastes opp, er den komfortabel, selv på skikkelig humpete skogsløyper, men med passasjerer eller annen last i bilen begynner den å krenge en god del, i tillegg til at den får problemer med å rydde opp i ujevnhetene på en ordentlig måte. Selv i normal hastighet. Firehjulstrekksystemet og det lave tyngdepunktet borger imidlertid for trygg og ryddig oppførsel på vinterføre - godt hjulpet av et ESP-system som ikke tillater stort av krumspring.

Motor: 3

Boxermotoren er i utgangspunktet en ordentlig flott konstruksjon. Den er vibrasjonsfri og med silkemyk og jevn gange, den er svært lav og gir dermed lavt tyngepunkt, og den har ordentlig morsom lyd. Toliteren yter 150 hk ved 6000 o/min og 196 Nm ved 3200 o/min, noe som egentlig burde gitt bilen et hyggelig kraftoverskudd.

Men automatgirkassa - som faktisk bare har fire trinn! - ødelegger for hele opplevelsen. Den er treg, den girer i hytt og pine, og samspiller kort sagt dårlig med motoren. Girkassa girer riktignok svært mykt. I terrenget, eller ved ordentlig rolig kjøring i byen eller til og fra postkassa, gir den behagelig fremfart. Men ellers, når bakker eller andre biler skal forseres, eller du skal akselerere, blir den mer til frustrasjon enn til glede. Den kan heldigvis overstyres manuelt.

=

Ytelser: 3

Den fine boxermotoren blir motarbeidet av automatgirkassa, noe som ødelegger det friske inntrykket motoren ellers gir. Dette gjør Forester med automatgir til en relativt treg bil, i hvert fall om du lar automatgirkassa styre girskiftene på egen hånd. Men overstyrer du den manuelt, får du bedre kontroll over sakene.

Bilen er fortsatt ikke spesielt kjapp, men du slipper i alle fall girskift i hytt og pine. Men alternativet er så mye bedre og dessuten billigere å kjøpe og å bruke; en dieselmotorisert Forester har sekstrinns manuellgirkasse, og er en herlig bil. Les test av denne her.

Se vår test av Subaru Forester 2,0 D her.

Eksteriør: 4

Noe designpris vinner den neppe, men Forester - og spesielt fronten - ser bra ut i våre øyne. Vindusrutenes lave plassering gir kanskje ikke et direkte dynamisk inntrykk, men er med på å gjøre utsikten innenfra langt bedre enn på enkelte konkurrenter.

Bilens form minner vel så mye om en høyreist stasjonsvogn som en SUV, selv om den nye Forester er blitt mer SUV-liknende enn forgjengeren. Den kantete designen gjør dessuten bilen lett å finmanøvrere og parkere - godt hjulpet av enorme sidespeil.

=

Interiør: 4

Selv om interiøret er enkelt og lett spartansk, oppleves det ikke som like "billig" som for noen år tilbake. Hardplasten er riktignok dominerende i stor nok grad både på dashbordet og i midtkonsollen, men sett i forhold til bilens prislapp er det ikke plagsomt mye.

Kvalitetsfølelsen er dessuten god. Setene i premium-modellen er flotte; de er elektronisk justerbare både i lengden og under lårene, og byr på meget god sittekomfort. Forester har dessuten god innvendig plass, både foran og i baksetet - i motsetning til forrige generasjon av bilen, er den nå en fullverdig familiebil.

Bakseteryggen er dessuten delt og nedfellbar, og vinkelen på ryggen kan justeres etter ønske og behov. Bagasjerommet er på 450 liter og med det ikke det største i klassen, men likevel stort nok til at man sjelden vil oppleve mangel på plass.

Litt av grunnen til at rommet på papiret ikke er større, er måten volumet blir målt på; siden utsikten bakover blir vektlagt høyt av Subaru, og bagasjeromstrekket derfor blir plassert langt ned, oppleves bagasjerommet i sin helhet faktisk som større enn de oppgitte 450 literne skulle tilsi.

Les våre tester av konkurrentene:

VW Tiguan

Ford Kuga

Nissan X-Trail

Honda CR-V

Toyota RAV4

=

Komfort: 4

Forester er en komfortabel bil å kjøre; både på dårlig og god vei tar den unna alt av ujevnheter. Men når den lastes tungt, får den problemer med å rydde opp etter humpen på første eller andre forsøk.

Automatgirkassa girer svært mykt, men den gjør det til gjengjeld hele tiden. Dette sender stadig motorturtallet til himmels, med den lyden dette fører med seg.

For øvrig er den stillegående; vindstøyen er bortimot fraværende, men de standardmonterte sommerdekkene i 215/65-16-dimensjon bråker noe. For øvrig sitter vi godt i bilen, både foran og bak.

Sikkerhet: 4

I skrivende stund er Subaru Forester ikke kjørt i noen kollisjonstest hos vårt referanseorgan EuroNCAP. Riktignok har den blitt kjørt i flere lignende tester der mange av de samme kriteriene legges til grunn for bedømmelse andre steder, blant annet hos ANCAP i Australia. Der fikk bilen fem av fem mulige stjerner for passasjersikkerhet, og samtidig var den skånsom mot fotgjengere den eventuelt måtte treffe.

Det er bra med både aktivt og passivt sikkerhetsutstyr; både ABS-bremser, VDC (ESP), kollisjonsputer, kollisjonsgardiner, beltestrammere, aktive hodestøtter og ISOFIX-løsning er standard.

Les vår rangering: De beste folke-SUVene

=

Pris/ utstyr: 4

Subaru Forester har en innstegspris på 389 900 kroner for bensinutgaven med automatgir, noe som er på linje med det konkurrentene skal ha for sine bensindrevne, automatgirede biler. Toppmodellen, med alt tilgjengelig utstyr som skinn, navigasjon, nøkkelfritt adkomstsystem med startknapp og elektrisk soltak, koster fra 419 900 kroner - det gir en meget godt utstyrt bil for pengene.

Når vi i tillegg vet at kvaliteten på Subarus produkter generelt er meget god og at kundene er fornøyde, kan bilholdet bli trivelig. Generelt har Subaru Forester relativt høy annenhåndsverdi, og et snittforbruk på 0,84 liter på mila er ikke skremmende høyt.

Se alle våre biltester her

=

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Forester er ingen statusbil, og den er enkel og ryddig på alle måter. Med god plass og godt med utstyr, relativt fin komfort og automatgir, kan den kanskje virke svært interessant. Men selv om Forester i utgangspunktet er en fin bil, er ikke dette modellen du bør velge. Hos konkurrentene får du bedre automatgirede alternativer, så her blir det en sterk treer på terningen. Men dieselutgaven er en annen historie; det er ikke mange som kan måle seg mot den.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!