Paris-utstillingen:

De villeste i Paris

Se hva som skjer når bildesignerne får utfolde seg fritt.

Sist oppdatert

På en stor, internasjonal bilutstilling vil bilprodusentene naturligvis forsøke å skape mest mulig oppmerksomhet. En måte å gjøre dette på, er å presentere en ordentlig interessant nyhet i form av en produksjonsklar bil. En annen måte er å lage en bil som er så oppsiktsvekkende at man bare må kikke.

I Paris vil alle bilprodusentene vise alt det nye og tøffe de skal lage. Les alt om den store bilutstillingen i Paris her.

Spennende fremtid

Som vi tidligere har skrevet, følger Paris-utstillingen opp trenden den siste tiden med at biler skal få lov til å ha et utseende. Ikke bare et utseende som et litt brukt såpestykke, men noe man legger merke til, noe man kan studere både på avstand og på nært hold, noe man har lyst til å kikke mer på - og noe man stadig oppdager nye sider ved.

Vi er på plass i Paris, og filmer det som skjer der. Se vår film av de heftigste konseptbilene her.

Alt tyder på at det er slik bilverdenen blir framover; stadig flere biler vil ha særegen design, så alle kan finne seg en bil som kan fortelle omverdenen et eller annet om dem.

Din neste bil presenteres nå i Paris. Les om den her!

Men i Paris er det selvsagt mange biler som går lenger enn det vi snart får se på veien. Mye lenger.

Citroëns heftige konseptbil er lagd for GranTurismo-spillet. Vi håper den blir lagd for kunder, også.
Citroëns heftige konseptbil er lagd for GranTurismo-spillet. Vi håper den blir lagd for kunder, også.

TV-spill og BMW-erting

Citroën stiller opp med et knippe særegne biler på hjemmebane. Den fantastisk lekre GTbyCITROËN er lagd i samarbeid med folkene bak Gran Turismo-bilspillserien til Playstation, og figurerer som en hydrogendrevet racerbil i spillet. Den fem meter lange bilen kan du selv få prøve i GT5 når det kommer på markedet.

Den andre, heftige konseptbilen til Citroën heter Hypnos, som vi skrev en liten forhåndsomtale av her, før vi visste så veldig mye om den. Hypnos er en fireseters, firedørs crossover-coupé som kan minne mye om BMWs X6. Den er luksuriøs, miljøvennlig og har et ekstremt interiør. Under panseret har den en dieselmotor på 200 hk og 420 Nm, og på bakakselen har den en 50-hesters elmotor. Til sammen gir dette firehjulstrekk og svært anstendige ytelser, i tillegg til at forbruket skal være 0,45 liter på mila. Og i bystrøk kan den drives av elmotoren alene.

Åpen glede - og bybilfantasi

Saab stiller opp med noe annet vakkert; den åpne 9-X Air skal hinte om hvordan neste generasjon Saab 9-3 blir, og ikke minst hvordan den åpne utgaven av bilen blir seende ut. Ryktene har gått om at Saab skal gjenopplive Sonett-navnet, og kanskje dette kan hinte om noe slikt, også?

Kan dette bli en ny og mer spennende fremtid for Saab? De har jo ikke allverdens å by på i dag. Les våre Saab-tester her.

Mazda viser en kompakt bybil de har døpt Kiyora. Den er satt sammen av deler Mazda har utviklet for neste generasjon av bilene sine, blant annet med en 1,3-liters direkteinnsprøytet bensinmotor med start-og-stopp-funksjon, paret med en ny sekstrinnsautomat. Dette skal gi konseptet et CO2-utslipp under 90 gram per kilometer, skal vi tro produsenten. Den tøffe bilen er ti centimeter kortere enn Mazda 2 - som du kan lese tester av her - og skal være både enkel og morsom å kjøre, og praktisk i daglig bruk.

Lekkert og annerledes

Mercedes-Benz gir oss en pekepinn om hvordan den nye E-klasse blir seende ut.
Mercedes-Benz gir oss en pekepinn om hvordan den nye E-klasse blir seende ut.

Mercedes-Benz´ ConceptFASCINATION hinter både om en ny biltype fra den store premiumbilprodusenten, men ikke minst er den en forsmak på hvordan nete generasjon av storbilen E-Klasse - som vi har testet dagens utgaver av her - blir. Lekker, elegant og påkostet, med friske linjer og en mye mer dynamisk stil enn det vi kjenner fra produsenten til nå kjennetegner deres nyeste konseptbil.

Renault benytter også anledningen til å vise fram noe spenstig på hjemmebane. Z.E. er en liten, elektrisk bybil med fancy eksteriør og interiør, en lysrekke på døra som på mobiltelefon-måte viser hvor mye strøm som er igjen på batteriet, og solcellepaneler i taket som sørger for å holde bilen kjølig når du parkerer den på varme dager. Elmotoren yter 95 hk, og bilen skal visstnok være både lett og artig å kjøre i byen med.

Les alle våre biltester her.

Nydelig miljøbil

Miljøvennlig, det er også Peugeots heftige RC HYmotion4, som vi . Den dristige og elegante bilen bryter seg inn i det litt spesielle segmentet med firedørs coupéer, der blant andre Mercedes-Benz CLS, Volkswagen Passat CC - og snart Porsche Panamera, Lamborghini Estoque og Aston Martin Rapide, som du kan se video av her, kjemper om kundene.

Det firehjulsdrevne Peugeot-konseptet har en 1,6-liters turbomotor kombinert med en kraftig elmotor, og totaleffekten blir hele 313 hk mens snittforbruket til den luksuriøse, elegante bilen blir 109 gram per kilometer.

Se vår film av de heftigste konseptbilene her.

Bitteliten elbil

Nissan har også med seg en ordentlig småbil til Paris; elbilen Nuvu er en 2+1-seter beregnet for bruk i trange byer. Den er tre meter lang, gulvet er lagd av tre-laminat, og det store glasstaket inneholder også solceller som hjelper til med å lade batteriet. Den skal visstnok ha mye av teknologien Nissan skal bruke i sin produksjons-elbil i seg - en bil som kommer i 2010 - og den hekkmonterte elmotoren som driver bakhjulene skal gi 125 kilometers rekkevidde og en toppfart på 120 km/t.

Den bittelille Nissan Nuvu skal være en elbil for bybruk.
Den bittelille Nissan Nuvu skal være en elbil for bybruk.

Ja, fremtiden ser virkelig spennende ut!

Les alt om Paris-utstillingen her!

Denne saken ble første gang publisert 04/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også