En internasjonal bilutstilling er både en lekeplass for bilprodusentene, en reklameplakat for hva de er og hva de vil, og et sted der de kan presentere siste nytt av både luftige visjoner og det som faktisk kommer.

I Paris vil alle bilprodusentene vise alt det nye og tøffe de skal lage. Les alt om den store bilutstillingen i Paris her.

En fellesnevner for det som vises i Paris, er at designerne har fått lov til å leke seg. Både på konseptmodellene - noe de jo lenge har fått lov til å hygge seg med - men også på de ferdige produksjonsmodellene. Det ser ut til at vi skal få mange biler med spennende utseende framover, og mange biler som kan reflektere personligheten vår i større grad enn i dag.

Nye, fine familiebiler

På årets Paris-utstilling presenteres en god del nye biler som er svært interessante for oss her i Norge. Et eksempel er den helt nye Toyota Avensis, som kommer hit til landet tidlig neste år. Den kommer både som sedan og stasjonsvogn, og begge har fått lekker design og et moderne interiør som også ser ut til å gi en langt høyere kvalitetsopplevelse enn dagens Avensis.

Les alle våre biltester her.

=

COMEBACK? Toyota Avensis - tilbake som storselger?

Toyota sier at Avensis både skal være dynamisk å kjøre, og samtidig være svært komfortabel. De sikter på toppkarakter i kollisjonstester, og økte ytre mål skal gi bedre innvendig plass. Oppdaterte motorer gir mer kraft og lavere forbruk og utslipp, støynivået skal være lavere enn før, og Toyota sier at også at den faktiske kvaliteten på bilen skal være enda bedre enn tidligere.

En litt mindre, men samtidig rimeligere familiebil kan du finne hos Skoda. Octavia får nå en ansiktsløftning, som skal gjøre at den både ser ut som og føles mer som den flotte, større Superb.

Opels Vectra-etterfølger Insignia ser spenstig ut, og vi skal snart prøvekjøre den for aller første gang. Bilen kommer hit som sedan, kombicoupé og stasjonsvogn, med et stort knippe motorer og et interiør som ser langt bedre ut enn det i dagens Vectra.

=

PENERE: Skoda Octavia blir penere og bedre utstyrt.

To små fra Toyota

Toyota lanserer også et par mindre, men samtidig svært interessante biler. IQ er en småbil med spenstig utseende, plass til tre voksne og et barn, og en enliters motor sørger for lavt forbruk. Sikkerhetsnivået skal være godt, det samme skal kvalitetsfølelsen, finishen og spesifikasjonene være. Den lille bilen kommer på markedet neste år, men foreløpig vet vi ikke om den kommer hit til landet.

En annen, interessant bil er Toyota Urban Cruiser. Den er en kompakt SUV, med to- eller firehjulstrekk og en 1,4-liters dieselmotor på 90 hk og 205 Nm. Forbruk og utslipp er lavt, og også i denne skal sikkerhetsnivået være høyt. Bilen kommer hit i mai neste år, og det skal bli spennende å se hva prisen blir.

=

KOMMER: Lille Toyota Urban Cruiser kommer til Norge neste år.

Gode, arge konkurrenter

Selv om salgstallene her i landet viser noe annet, er Volkswagen Golf og Renault Mégane harde konkurrenter. Begge er nå klare i helt nye modeller, og begge kommer snart hit til landet. Golf har vi allerede prøvekjørt, og vi liker den svært godt. Vi er veldig spente på hvordan Mégane er. Kanskje Renault kan ta litt innpå salgsledende Volkswagen?

I samme bilklasse skjer det også mindre ting, som vil ha en viss innvirkning på forbruk og utslipp, og dermed også miljøet og lommeboka. Kias fine Cee´d presenteres med start-og-stopp-system og i hybridutgave - førstnevnte kommer på markedet neste år, hybriden antakeligvis mot slutten av neste år. Vi har, som eneste i Norge, prøvekjørt begge bilene. Dette får du lese mer om her på Klikk.no om noen dager.

Peugeot 308 presenteres også med start-og-stopp-teknologi. Den skal produseres fra 2011, blant annet med en 1,6-liters dieselmotor på 112 hk og et forbruk på hyggelige 0,41 liter på mila.

Og nyhetene bare renner på - det er bare å følge med her på Klikk.no!

Les alt om Paris-utstillingen her!

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!