Vi har sans for Skoda Octavia. Den er ujålete, men gir samtidig alt man trenger. Og det til en hyggelig pris - uten at den virker billig av den grunn. Den er forholdsvis rommelig, og kjører godt. Et omfattende modellprogram bidrar til at det blir lett å finne "den perfekte" utgaven. Dessuten har de jo også bygd den herlig kjøreglade RS-modellen.

Se video med VW-nyheter i Paris her.

Les våre tester av Skoda Octavia her.

Så kom Superb, og der viser Skoda virkelig hva de kan gjøre. Nå, etter fire år på markedet, får Octavia en midtlivsoppdatering som gjør den litt mer staselig.

Les testen av den flotte Superb her!

=

Rykker opp et hakk

Octavia får et utseende som er litt mer lik Superb, med penere og samtidig mer markant front - der du også kan få svingende xenonlamper som automatisk tilpasser lyset etter kjøreforholdene. Hekken er også endret en smule, og sidespeilene er større enn før.

Interiøret er også forfinet, med nye instrumenter, nye materialer og nye seter. Informasjonssystemet og underholdningssystemene er forbedret, og nå kan du få bilen med moderkonsernets nye navigasjonsenhet med trykkfølsom skjerm og innebygd harddisk for MP3-spor og annet. I tillegg er mange av betjeningsorganene byttet ut, for bedre kvalitetsfølelse og utseende. Armlenet bak har en integrert oppbevaringsboks, og du kan til og med få setevarme i baksetet.

Les alt om Paris-utstillingen her!

I tillegg har Skoda forbedret parkeringssensor-systemet, nakkestøttene og startsperra i bilen, og de har tatt i bruk nyeste generasjon firehjulstrekksystem fra Haldex.

=

Nye, interessante motorer

Motorprogrammet er også oppdatert, blant annet med en 1,4-liters TSI-bensinmotor med turbomating og 122 hk og 200 Nm, en maskin vi har kjørt i et knippe andre biler som den nye Volkswagen Golf, som du kan lese om her, og i Audi A3 som du kan lese test av her, og som vi har veldig stor sans for. Denne motoren gir Octavia gode ytelser, men samtidig lavt forbruk. Dessuten kan den kombineres med konsernets nye sjutrinns DSG-girkasse, noe som burde bli en vinnerkombinasjon.

En 1,8-liters turbomatet bensinmotor med 160 hk kommer også, og denne skal også kunne kombineres med sjutrinns DSG-girkasse. 160-hesteren kan også kombineres med firehjulstrekk, men da med sekstrinns manuellgirkasse.

Med dette strekker bensinmotorprogrammet seg fra en 1,4-liter med 80 hk til en 200-hesters turbomatet toliter i RS-modellen, mens dieselprogrammet går fra 105 til 170 hk. En ny, 1,6-liters dieselmotor med 90 og 105 hk skal visstnok komme neste år, og vil da erstatte dagens aldrende 1,9-liter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!