EcoFLEX er Opel sitt bidrag i miljøkampen.

Insignia får enda flere motorer enn det Opel viste tidligere i år i England. De syv motorene som allerede stod på programmet, var tydeligvis ikke nok, og både biturbodiesel og bensinturbo blir nå presentert. Ni forskjellige motorer i én og samme bil er ikke akkurat hverdagskost!

Biturbomotoren- en 2-liter på 190 hester - er vi litt spent på. Dreiemomentet er foreløpig ikke kjent, men at det er høyere enn i en vanlig 2-liter er ganske sikkert.

Les også:

Downsizing

Opel kaster seg også på downsizing-bølgen, med en 1,6-liters bensinturbo på hele 180 hester. Denne motoren er også blitt mindre, for lavere vekt er som kjent viktig i kampen mot høye CO2-utslipp.

Sports Tourer er navnet på Insignia i stasjonsvognsutgave. 540 liter rommer bagasjerommet i denne modellen, som er 8 cm lengre enn sin sedan-tvillingbror.

EcoFLEX

Selvfølgelig vil også Opel gjøre seg gjeldende i den viktige miljøkampen som pågår - hvor blant annet Volkswagen vifter med sitt BlueMotion, BMW med EfficientDynamics og Mercedes-Benz med betegnelsen BlueEFFICIENCY. Opels Insignia-svar er noe de kaller EcoFLEX.

Felles for alle begrepene er ikke bare at de har store bokstaver her og der i navnet; dette er modeller som er spesielt utviklet for å få lavere utslipp og forbruk.

Se video av Insignia under.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!