=

De to bakerste setene er velegnet for å frakte barn hit og dit. Men voksne vil ikke sitte her.

Klikk.no/bil, Genève, Sveits: Nissan har hatt stor suksess med den kompakte, men likevel smårøffe Qashqai. Vi har testet Qashqai i ulike varianter - LES VÅRE NISSAN-TESTER HER - og konklusjonen vår er at den er på grensen til å være genial. Du får SUV-fordelene som høy bakkeklaring, godt utsyn og røft utseende - og firehjulstrekk om du legger i ekstra penger - uten at bilen har SUV-ulempene med høyt tyngdepunkt, høyt forbruk og stor størrelse.

Hvem er Klikk.nos motorredaksjon? Se filmen her!

Men Qashqai er en kompakt bil, noe som også gir begrenset innvendig plass til folk og bagasje. Nå har Nissan lagd det de kaller Qashqai+2, som kort fortalt er en lengre, høyere og mer rommelig utgave av bilen, og attpåtil gitt den to ekstra seter bak.

For barn

For å ta det siste først: på Nissans pressekonferanse i forbindelse med lanseringen av bilen, gjorde de det klart at de to bakerste setene er beregnet for barn, eller små voksne. Og det skal vi si oss helt enige i; for oss med normal lengde er de to klappsetene ikke noe blivende sted. Beinplassen er knapp, takhøyden det samme. Men når du skal kjøre både egne og naboens unger til fotballtreningen, kan de være veldig greie å ha.

Store, usynlige forandringer

Totallengden er økt med 21 cm. Alt bak A-stolpen er endret, med 13,5 cm lengre akselavstand, lengre bakdører og 3,8 cm høyere tak i forhold til en vanlig Qashqai. Dette har naturligvis gitt bedre plass, og er særlig merkbart på andre seterad, der plassen til beina er bedre. Seteraden kan skyves framover om du vil ha mer lasteplass, med 550 liter stort bagasjerom som resultat, og høyden opp til det forstørrede glasstaket er blitt bedre, men takhøyden er fortsatt ikke voldsom i baksetet; med lang rygg er det lett å komme i konflikt med taket.

Når vi studerer bilen på nært hold, er det ikke lett å se at dette er +2-utgaven av Qashqa; ettersom produsenten har endret på det meste av karosseriet, er alle proporsjonene de samme som før. Dermed unngår den å se ut som bare en forlenget bil - den virker helhetlig. En annen grill og en ny bakluke - som også gjør lasteterskelen lavere - er egne kjennetegn for +2-utgaven.

=

Lengre akselavstand gir bedre innvendig plass, og større bakdører gjør det lettere å gå inn og ut av bilen.

Kjører godt og behagelig

Helhetlig er også følelsen bilen gir på veien. Førermiljøet er det samme gode som i den vanlige Qashqai, med god kvalitetsfølelse og myke materialer, og det hele er oversiktlig og brukervennlig. Det er lett å finne seg til rette, og det er lett å trives under kjøring.

Standardutstyrsnivået er godt, og Nissan har også god tradisjon for å sette forholdsvis hyggelige priser på høyere utstyrsvarianter.

Bilen er ikke akkurat direkte kjøreglad, men gjør det den får beskjed om uten å protestere. Styrefølelsen er fin, og i likhet med den kortere utgaven, har bilen en konsis oppførsel i svingene - uten SUV-typisk krenging og duving. Komforten er god, og støynivået lavt. Den økte akselavstanden og 100 kg ekstra vekt bidrar til en litt mer voksen og stabil oppførsel på veien, uten at tilleggene oppleves som en byrde. Kort sagt oppleves Qashqai+2 som en stasjonsvogn der man sitter litt høyere, og ikke som en SUV. Så kaller da også produsenten konsekvent bilen for en crossover - altså en krysning mellom stasjonsvogn og SUV.

Familiebilkonkurrenter:

Citroën C5

Ford Mondeo

Honda Accord

Mazda 6

VW Passat

SUV-konkurrenter:

Honda CR-V

Toyota RAV4

VW Tiguan

Fire motoralternativer

Med toliters bensinmotor på 140 hk har den greit fraspark og behagelig motorlyd, men med denne motoren oppleves bilen som en smule slapp. En toliters dieselmotor på 150 hk gir naturligvis mer trøkk i mellomregisteret, og behagelig kraftoverskudd både ved bykjøring og når veier over fjelltopper skal forseres, og motorlyden fra den velkjente dieselmaskinen er absolutt ikke plagsom.

Qashqai+2 kommer også i rimeligere og mindre motoriserte utgaver; en 1,6-liters bensinmotor med 115 hk og en 1,5-liters dieselmotor med 103 hk er på vei. Disse blir - som den korte utgaven - kun tilgjengelig med forhjulstrekk og manuellsjaltede girkasser, mens toliterne både kan leveres i kombinasjon med firehjulstrekk og automatgir.

=

Førermiljøet er som i den vanlige Qashqai - velfungerende, og med en god kvalitetsfølelse.

Ingen terrengbil

Firehjulstrekksystemet er som på den korte utgaven av bilen; du kan velge å la bilen være en ren forhjulstrekker, la automatikken styre når bakhjulene skal gripe inn, eller låse systemet til en 50-50-fordeling i lave hastigheter. Og Nissan er klare på at selv om bilen har firehjulstrekk, er den ikke noen offroader. 4x4-systemet skal bedre kjøreegenskapene og være til hjelp når det er glatt, ikke hjelpe deg langt ut i myra.

Nissan har klart å gjøre en fin og smårøff kompaktbil til en fin og smårøff familiebil, uten at vi kunne merke noen negative endringer på bilen.

I skrivende stund begynner prisen for den vanlige Qashqai på 235 000 kroner for en bil med 1,6-liters bensinmotor, og for 8000 kroner mer får du dieselmotor. Den rimeligste firehjulsdrevne utgaven koster 310 000 kroner, og "drømmekombinasjonen" diesel, firehjulstrekk og automatgir koster det 394 000 kroner. På grunn av konkurransesituasjonen - og det faktum at Nissan også har den større X-Trail i programmet - vil vi anta at prispåslaget blir rundt 25 000 kroner for den større og mer familievennlige +2-utgaven.

Stor andel

Tolitersutgavene av bilen kommer hit til landet 22. oktober i år, mens de mindre motoriserte modellene kommer på nyåret. Og den norske importøren antar at +2-varianten vil stå for så mye som 43 prosent av det høye salgsmålet de har satt for Qashqai neste år. Det har vi full forståelse for, for om ikke prisen blir for høy, er det egentlig ikke så mange grunner til å styre unna.

=

Selv om Qashqai+2 er både lengre og høyere enn den vanlige utgaven, stemmer proporsjonene fortsatt godt.

Tekniske data, Nissan Qashqai+2:

1,6

2,0

1,5 dCi

2,0 dCi

MOTOR, CCM

R4, 1598

R4, 1997

R4, 1461

R4, 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN

115 v/6000

140 v/6000

103 v/4000

150 v/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN

156 v/4400

196 v/4800

240 v/2000

320 v/2000

EGENVEKT, KG (fra)

1404

1476

1511

1631

MAKS HENGERVEKT, KG

1200

1400

1200

1400

BAGASJEROM, L

130/550/1520

130/550/1520

130/550/1520

130/550/1520

FORBRUK, EU-MIX, L/MIL

0,70

0,84

0,57

0,67

CO2-UTSLIPP, G/KM

165

197

149

177

0-100 KM/T, SEK

12,9

10,5

13,3

10,9

TOPPFART, KM/T

174

190

170

190

PRIS FRA, KR

Ikke klar

Ikke klar

Ikke klar

Ikke klar

TIL NORGE

Nyåret 2009

Oktober 2008

Nyåret 2009

Oktober 2008

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!