Miljøkomiteen gikk i går inn for å opprettholde de nye CO2-kravene, som dermed trolig vil tre i kraft 1. januar 2012. Bilindustrien er stor i EU, og kravene har av den grunn møtt sterk motstand - ikke minst fra tyskerne.

Dagens krav til europeiske bilfabrikanter er at deres samlede portefølje av modeller i gjennomsnitt ikke skal slippe ut mer enn 158 gram CO2 per kilometer. Hvis de nye kravene blir vedtatt med de betingelser miljøkomiteen har gått inn for, vil det bety at dette utslippskravet endres til 130 g/km i 2012.

I tillegg til dette vil også komiteen at fabrikantene skal bli bøtelagt med 95 euro per gram for mye utslipp per bil. Det betyr at dersom en bilfabrikant selger 100 biler, og de har et gjennomsnittlig utslipp på 135 gram CO2 pr. km, må de betale nesten 400.000 kroner i bot etter dagens eurokurs.

Som man kan se av eksempelet blir det fort snakk om mye penger. Veldig mye penger!

LES OGSÅ:

Stor familiebil med lavt forbruk: Les vår test av Passat BlueMotion her.

Tjsekk forbruket: Les vår test av Skoda Fabia 1,4 TDI Greenline her.

- Diesel er bedre for miljøet

Nysgjerrig på hva som kommer av nye biler denne høsten? Sjekk vår oversikt her.

Volkswagen Golf BlueMotion klarer seg med 99 gram pr. kilometer - noe som er langt under kravet på 130 g/km. © Foto: Arkiv

I praksis betyr det at produsenter med store og kraftige biler kan bli sittende igjen med en voldsom regning, noe som spesielt vil ramme mange av de tyske merkene. Det er tvilsomt om målene er mulige å nå, men det er nok ingen tvil om at bilfabrikantene vil gjøre alt de kan for å slippe unna store ekstrautgifter.

- Vi avventer BMWs offisielle holdning til utviklingen. Men det er jo slik at den tyske bilindustrien, med sine til dels store og sportslige biler, eventuelt kan komme dårligst ut her, sier markedsdirektør Øystein Sponheim hos BMW Norge. Men han ser likevel ikke mørkt på situasjonen.

- Vi har allerede en veldig god og moderne flåte i dag, og på sett og vis er utfordringen å få implementert ny teknologi - som for eksempel hybridløsninger - i nye og aktuelle produkter. Men dette tar tid, og korte tidsfrister gir tøffe vilkår for industrien. Det tar jo normalt mellom fem og åtte år å utvikle en ny bil. Og hva med underleverandørene av elektriske motorer og batterier - er den industrien klar for å dekke en dramatisk økende etterspørsel, undrer Sponheim.

Skoda Fabia Greenline er en snill småbil som, med sine 109 g/km, holder seg godt under grensen. © Foto: Ståle Frydenlund

- Ikke nok

Det overrasker vel ingen at miljøorganisasjonene er fornøyd med avstemningen. Men noen vil stille enda tøffere krav til bilfabrikantene, selv om personbilene i EU kun bidrar med 14 prosent av det samlede CO2-utslippet.

- Vårt ønske går enda lenger; nemlig at det fra 2012 skal være forbudt å selge biler som bare kan gå på fossilt drivstoff, sier transportpolitisk rådgiver Gøril L. Andreassen i miljøorganisasjonen Zero (www.zero.no).

- Er ikke det et urealistisk tøft krav?

- Nei. Teknologien finnes, og er svært utbredt for eksempel i Brasil, der nesten alle biler kjører på bioetanol.

Dersom fabrikantene ikke klarer å oppfylle EUs forventede krav, er to scenarier sannsynlige. Enten kan de rett og slett kutte ut modellene som er minst miljøvennlige, noe som vil bety slutten for sportslige familiebiler med stor motor, som for eksempel BMW M5 og Audi RS6.

De store og bensinslukende SUV-ene har allerede en sterk tilbakegang, men i 2012 er sjansen for at disse forsvinner helt til stede. Den andre muligheten er å lempe kostnadene på disse bilene over på kjøperne.Norge er ikke forpliktet til å stille de samme kravene gjennom EØS-avtalen, men også den norske regjeringen støtter et gjennomsnittlig utslipp på 130 g/km innen 2012.

Likevel vil ikke forslaget om lavere CO2-utslipp få store økonomiske konsekvenser her til lands, ettersom vi ikke har egen bilproduksjon. Det eneste som skjer er at Norge blir forpliktet til å sende inn informasjon om nyregistrerte biler til EU.

Passat BlueMotion er et bevis på at det også er mulig for større biler å klare kravet. Den slipper ikke ut mer enn 137,7 g/km - så lite av VW mest sannsynlig lett vil komme under grensen med en bil som dette om tre år. © Foto: Ståle Frydenlund

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!