Det er forbudt å bruke håndholdt telefon i bil. En fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser imidlertid at det er like farlig å prate i mobiltelefonen mens du kjører enten du holder telefonen i hånda eller bruker håndfri.

- Vi er kjent med denne rapporten, sier fungerende UP-sjef Roar Skjelbred Larsen til Klikk.no. - Samtalene er farlige, uansett. Og oppmerksomheten om kjøringen er det viktigste, sier Larsen.

Å bruke rapporten som argument for å slippe bot om du blir stoppet i kontroll, er imidlertid ikke noe poeng.

- Vi bare håndhever lovene, og loven sier at det er forbudt å bruke håndholdt mobiltelefon i bil, fortsetter Larsen.

Dermed er det lurest å fortsette å bruke håndfri om du absolutt må snakke i telefonen mens du kjører. Husk at mobilen også må være forsvarlig fastmontert i bilen. Om ikke, koster det deg 1300 kr.

TØI-rapporten er et sammendrag fra en litteraturgjennomgang av internasjonal forskning om mobiltelefon og bilkjøring, som skal brukes som en del av en større undersøkelse om mobilbruk og ulykkesrisiko. Resultatene fra den nye TØI-undersøkelsen skal være klare i august.

Øker risikoen

De internasjonale rapportene konkluderer tydelig med at å snakke i mobiltelefon øker ulykkesrisikoen. Ulykkesrisikoen øker med antall og lengde på samtalene. Og ifølge statistikken er det unge, mannlige sjåfører og de som kjører mye bil som snakker mest i mobilen mens de kjører.

Å snakke i mobiltelefonen går ut over den kognitive kapasiteten - altså det som har med oppmerksomhet og mental arbeidsbelastning å gjøre. Den samme belastningen får du imidlertid også når du har en samtale med en passasjer i bilen.

Men i hvor stor grad samtalen med sidemannen påvirker ulykkesrisikoen, i forhold til å snakke i mobiltelefon, har ikke den foreløpige rapporten noe svar på.

Det er selve samtalen som er farlig, ikke om mobilen er håndholdt eller håndfri.

Selve samtalen er farlig

I tillegg til det kognitive, går bruk av håndholdt mobiltelefon ut over motorikken, altså at man bruker deler av kroppen til annet enn bilkjøring. Rapportene viser imidlertid at hastigheten samtidig reduseres, noe som kompenserer for dette og bidrar til å gjøre kjøreturen sikrere igjen.

Rapporten konkluderer dermed med at det er selve samtalen som er distraherende og som øker risikoen for en ulykke, uansett om man holder telefonen i hånda eller ikke.

Du kan lese hele rapporten hos Transportøkonomisk institutt her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!