Prius er en såkalt hybrid. Den har to motorer som kan drive bilen, enten samtidig eller hver for seg. Bak i bilen ligger en batteripakke og en bensintank. Foran sitter en elektro- og en bensinmotor. Bensinmotoren må som vanlig ha drivstoff, noe den får ved at man fyller tanken fra tid til annen. Elektromotoren, derimot, klarer seg selv. Det skjer ved at batteriet lades med såkalt bremsekraft.

Denne bremsekraften genereres hver gang du bremser opp eller slakker av, som for eksempel i nedoverbakker. Denne kraften benyttes ikke i vanlige biler, men i en bil som Prius tar man vare på denne energien, og bruker den når det er påkrevd med skyvekraft igjen. Den samlede effekten av disse to motorene er på 113 hk, noe som gir bilen fullverdige fartsressurser.

Tanken med elektromotoren er på ingen måte at den skal styre showet alene. Den er ment å ta toppene for å avlaste bensinmotoren der det er mest å spare. Likevel er det mulig å sette bilen i elektromodus, men dette er mer for å slippe å starte bensinmotoren dersom du for eksempel kun skal flytte den noen meter. Bensinmotoren slår seg automatisk på om du overstiger 50 km/t.

Tanken og teknikken med hybrid er ikke ny i seg selv. Det som er nytt i nye Prius, er at teknikken er klart forbedret i forhold til første generasjon. Samtidig er den blitt en mye mer fullverdig bil, både med hensyn til plass og i forhold til pris.

Størrelsen ligger et sted mellom Corolla og Avensis, noe som burde være midt i smørøyet. Designmessig er den endt med å bli som en kombicoupé, noe som skyldes blant annet hensynet til luftmotstanden. Prisen kommer ikke til å endres særlig i forhold til første generasjon. Det er bestemt at den skal ligge et stykke under 300 000 kroner for en standard bil, og da er den spekket med utstyr.

Om jeg skal lete etter negative sider med en bil som Prius, må det være at den ikke kan trekke henger. Toyota ønsker ikke hengerfeste på bilen blant annet fordi den er lettet for alle overflødige platekonstruksjoner for å gjøre den lettere. Vekt er tross alt et tema når det gjelder økonomi.

Motiv

Hovedmotivet for å lage en slik bil er selvfølgelig forbruk og utslipp - økonomi og økologi. Det er fristende å tro at dette er et kortvarig stunt fra Toyotas side, men dette benektes på det sterkeste. I 2004 forventer de å selge 50 000 slike biler i Europa, mens ambisjonene for 2010 er hele 450 000 hybridbiler. Allerede til sommeren får vi se neste skudd på stammen, i Lexus RX300. 

For å indikere hvor sikre Toyota er på teknikken og den varen de har laget, har Toyota utvidet garantien på alle hybridkomponenter til det som inntrer først av 8 år eller 160 000 km. 

I praktisk bruk er Prius som alle andre biler. Man starter, kjører og stopper. For spesielt interesserte, og det er vel i grunnen alle som kjøper en, finnes et skjermbilde i midtkonsollen hvor man kan følge med hvilken motor som leverer kraft, om man lader batteriet og så videre. Summa summarum skal den ifølge Toyota ha et snittforbruk på 0,43 l/mil. Det vet vi er mulig, for vi har greid det selv. Man skal likevel ikke være veldig brå på pedalen før forbruket glatt blir en desiliter mer. Det er likevel lavt, og når man ligger i høye hastigheter på motorveien, er forbruket fortsatt svært lavt. 

Alt i alt er Prius en fascinerende doning. Det skyldes at den har god plass, er rimelig i bruk, er snill på utslipp og er spekket med tekniske løsninger. Blant disse er blant annet elektronisk styrte bremser, bakkestarthjelp (Uphill Assist Control), Smart Key, et stort informasjonssystem, Bluetooth håndfri med mer. Derfor kommer Prius til å bli kjøpt av mennesker som er interessert i bil på et annet plan enn bare ytelser. 

Men om besparelsene i forbruk og utslipp er nok til å forsvare all teknikken, kan diskuteres. Kanskje gjør den det ikke i dag, men Prius er uansett et steg i riktig retning. Ordet Prius betyr da også forut for sin tid.

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

Toyota Prius

Bensinmotor: L4, 16V, VVT-i

Ytelse: 78 hk - 5000 o/min

Dreiemoment: 115 Nm - 4000 o/min

Elektromotor: Synkron, permanent magnet

Ytelse: 68 hk - 1200-1540 o/min

Dreiemoment: 400 Nm - 1200 o/min

Kombinert ytelse: 113 hk

Kombinert moment: 478 Nm

Forbruk: 0,43 l/mil

0-100 km/t: 10,9 sek

Toppfart: 170 km/t

Dekkdimensjon: 195/55 R16

Egenvekt: 1300 kg

Bagasjerom: 408 liter

Pris: Fra ca. 285 000 kroner

Kommer: April 2004

Førsteinntrykk: Et akseptabelt alternativ blant de grønne

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!