Dampbil for moderne familier
Alt den slipper ut er litt vanndamp.
Hva vi skal ha på tanken i fremtiden, er det ingen som vet. Mazda er en av flere bilprodusenter som tester ut hydrogen som drivstoff, og har i flere år kjørt tester av hydrogendrevne biler på offentlig vei. I enkelte land leaser de også ut hydrogendrevne biler, og i mai neste år kommer et knippe hydrogendrevne RX-8-modeller hit til landet som skal testes og brukes i forbindelse med den såkalte hydrogenveien.
Kommer hydrogenbilene? Les om den spennende fremtiden her
Er dette århundrets oppfinnelse? Les hvordan du kan lage hydrogen i garasjen din
Hydrogendrikkende wankel
Mens noen bilprodusenter bruker en brenselscelle for å la hydrogenet på tanken reagere med oksygen fra lufta og dermed utvikle elektrisk kraft, bruker Mazda sin egen wankelmotor og brenner hydrogenet direkte i denne. Som i brenselscellebilene, er de eneste utslippene fra kjøringen litt vanndamp.
Les om Morgan Life Car: En sportsbil med hydrogen på tanken
Nürburgring-rekord! Les om den litt spesielle rekorden her
Dette gjør det relativt rimelig å bygge om allerede eksisterende biler til hydrogendrift. Men fremdeles er produksjon av hydrogen energikrevende, distribusjonsnettet og tankstasjoner finnes omtrent ikke, og man har fremdeles problemer med lav rekkevidde på hydrogendrevne biler.
Mer kraft, bedre rekkevidde
Mazda har nå begynt å teste en helt spesiell utgave av den kjøreglade og praktiske kompakt-MPV-en Mazda 5 i Japan. Den har Mazdas wankelmotor - som vi kjenner fra den herlige RX-8 - i hydrogendrift-utgave. I tillegg er bilen utstyrt med en batteripakke og elmotor.
Til sammen gir dette Mazda 5-en 150 hk - en økning på 40 % i forhold til den vanlige hydrogendrevne utgaven av bilen. Og rekkevidden skal være nesten doblet; nå klarer bilen å kjøre 200 km før hydrogentanken er tom. Men wankelmotoren kan også kjøres på vanlig bensin, dersom det er altfor langt til nærmeste hydrogen-fyllestasjon.
