Det er ikke hver dag det blir satt en ny runderekord på Nürburgring. Den fantastiske, 20,8 km lange banen er beryktet - med god grunn. For den er skremmende, både for nybegynnere og for dem med mye erfaring. Det er ikke for ingenting den kalles "Det grønne helvete"...

Rekord uten utslipp

Nissan satte nylig en ny rundetidsrekord på Ringen. For litt siden klarte de jo en fantastisk tid med den nye GT-R, men denne gangen er det en X-Trail som har satt rekord. GT-R kjørte banen på 7.29, noe som er raskere enn det for eksempel en Porsche Carrera GT eller en Koenigsegg CCR har klart.

Den ferske X-Trail-rekorden er 11.58, noe som i utgangspunktet ikke er så veldig imponerende - og i hvert fall ingen rekord i seg selv. Men akkurat denne bilen slapp ikke ut annet enn vanndamp på rekordrunden!

For det var ikke en hvilken som helst X-Trail som satte rekord. Den har nemlig etternavnet FCV, og er en av Nissans brenselscelleprototyper. Bilen er verdsatt til 1,3 millioner euro, eller nærmere 11 millioner kroner etter dagens kurs. Den ble rattet av Frank Eickholt, som er med i Nissans førerteam i det knallharde og tradisjonsrike 24-timersløpet på Nürburgring og som derfor kjenner banen svært godt.

- Enkelt og komfortabelt

- Jeg ble overrasket over hvor komfortabelt og enkelt det var å kjøre en brenselscellebil, sier Eickholt i en pressemelding. - Du setter deg inn, vrir om nøkkelen, og så er det bare å kjøre i vei, akkurat som i en vanlig bil, forteller han.

- Selv om noen av oppoverbakkene var en utfordring, var farten imponerende, fortsetter Eickholt. - Og om det ikke hadde vært så vått, bilen rullet på standard-gatedekk, ville jeg hatt mer fart ut av svingene. Da ville nok tiden blitt 30-40 sekunder bedre, avslutter han.

50 mils rekkevidde

X-Trail FCV har vært testet på vanlige veier i Japan og California siden 2006. Femseterens brenselscelleteknologi - der hydrogen som lagres i tanker i bilen reagerer med oksygen og gir elektrisk energi - gir 120 hk og 280 Nm. Rekkevidden er 500 km, og bilens toppfart er 150 km/t. Og de eneste utslippene fra kjøringen er som nevnt vanndamp.

I tillegg til brenselscellen bruker bilen den ferskeste litium-ion-batteriteknologien for å starte bilen, og for å gi ekstra kraft når man akselererer. Den kinetiske energien når bilen ruller eller bremser utnyttes til lading av disse batteriene.

Nissan sier at FCV fortsatt er på utviklingsstadiet, og at de nå jobber med å forbedre levetiden på komponentene, med å finne en løsning på problematikken rundt distribusjon og lagring av hydrogen, og med å redusere kostnadene på teknologien. De sier at de håper å se hydrogenbiler i serieproduksjon i 2015.

Rekord...?

Vi må jo legge til at rekordrunden ikke er annet enn et slags PR-stunt. For bilen er jo absolutt ikke beregnet for den slags kjøring. Dessuten blir rekorden kanskje litt mindre imponerende når vi nevner at FCV også har satt den eneste brenselscelle-rundetiden på Nürburgring, og det er jo ikke så veldig vanskelig å sette en rekord når ingen andre har gjort dette før - Men moro, det er det likevel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!