Etter fem generasjoner over 34 år, og med 26 millioner solgte biler, er VW Golf mildt sagt en stor suksess. Forleden kunne du lese noen mer eller mindre bekreftede rykter om den nye generasjonen av folkebilen, men nå kommer informasjonen fra offisielt hold.

Les tester og andre artikler om dagens Golf-modell her.

Produsenten forteller at den nye Golf skal være den sikreste, mest avanserte og mest dynamiske til nå. Og de hevder den skal være en ny målestokk for kvalitet, stil, sikkerhet og reduserte utslipp.

Ingen revolusjon

De forteller mye om utseendet, hvordan de har hentet designelementer fra Scirocco (les vår prøvekjøring av Scirocco her) - særlig i fronten og hekken - og om hvordan den har en mer markant form enn dagens modell. Og jo da, den ser fersk ut - uten at den skiller seg så voldsomt fra den nå utgående versjonen.

Volkswagens styreformann, Prof. Dr. Martin Winterkorn, forteller i pressemeldingen at den sjette Golf-utgaven skal gi kundene mer for pengene enn noen sinne. Så var også Volkswagens mål med den nye modellen at den skulle være rimeligere å bygge enn forgjengeren - konkurrentene klarer å bygge sine biler mye raskere enn det Volkswagen har gjort.

Detaljfokusert og stillegående

I pressemeldingen forteller VW at interiøret er en kombinasjon av enkelthet og fokus på detaljer, og kvalitetsfølelsen skal være bedre enn i dagens Golf. De har brukt myke materialer, og krydret med blanke elementer her og der, og det ser jo både ryddig og litt elegant ut.

Instrumentene er hentet direkte fra den ferske Passat CC. Vi forventer også at ergonomien i bilen følger produsentens gode tradisjoner - pressemeldingen skryter av at absolutt alt er enklere å bruke enn før.

Støynivået skal være lavere, takket være nykonstruerte lister rundt dører og vinduer, en støydempende film på frontruta og et nytt system for innfesting av motorene. Sammen med konvensjonell lyddemping skal dette gjøre sjette generasjon Golf til den mest stillegående noen sinne.

Bilen blir blant annet tilgjengelig med radarstyrt, automatisk cruisekontroll, parkeringsassistent som finner og automatisk styrer bilen inn i luka, og et adaptivt understell der føreren kan velge fasthet etter humør og behov - lik det vi har kjent på i Passat CC (se video av Passat CC her).

Ny, gjerrig og rimelig diesel

Den nye Golf blir som tidligere nevnt tilgjengelig med et knippe nye motorer; en toliters dieselmotor på 110 hk gir pene 0,45 liter på mila i forbruk og 119 g/km i CO2-utslipp. Dette vil bidra til å holde avgiftene nede her i landet, noe som igjen vil resultere i lavere pris. Kanskje dette blir den nye folkeutgaven? Du kan også få den med dieselmotorer på 90, 140 og 170 hk.

Les om noen av VW Golf konkurrenter i vårt rikholdige testarkiv.

Velger du bensinmotor, får du fire alternativer med henholdsvis 80, 102, 122 og 160 hk. 80-hesteren trenger 0,64 liter på mila, og den turbomatede 122-hesteren bruker 0,62 liter på mila. Den foreløpige toppmodellen har en 1,4-liter med både turbo og kompressor, og på tross av 160 hk drikker den ikke mer enn 0,63 liter på mila i snitt.

DSG erstatter automat

Bortsett fra de to svakeste utgavene kan alle motoralternativene kombineres med DSG-dobbeltclutchgirkassa, med seks eller sju trinn avhengig av dreiemoment. Denne erstatter den konvensjonelle automatgirkassa, og gir også ytterligere drivstoffbesparelser i forhold til versjonene med manuell girkasse.

Bilen skal lanseres på det europeiske markedet i oktober.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!