Golf-historien

Da den aller første Golf ble lansert i 1974, begynte en ny æra både for Volkswagen og for bilverdenen. Den kompakte, forhjulsdrevne bilen ble på en måte en slags moderne inkarnasjon av folkevogna.

Så langt er VW Golf verdens tredje mest solgte bilmodell noen sinne, etter Toyota Corolla og Ford F-serie. I fjor bygde de Golf nummer 25 000 000.

Kantete åttitall

Første generasjon kom som den legendariske morobilen GTI i 1976, den fikk dieselmotor samme år, og sedanutgaven Jetta kom i 1979. Året etter kom den i åpen utgave, og som den lille pickupen Caddy. Første generasjon Golf er for øvrig fortsatt i produksjon, i Sør-Afrika.

Andre generasjon kom i 1983. Den ble større og mer rommelig enn forgjengeren - og en god del mer moderne. Denne kom også som sedanen Jetta, og i 1985 kom den første firehjulsdrevne Golfen.

Det nederlandske nettstedet Autoblog.nl har nå lagt ut de aller første bildene av den nye Volkswagen Golf. Hvor de har fått bildene fra, veit vi ikke. Men lite tyder på at dette er noe annet enn de offisielle bildene Volkswagen selv vil offentliggjøre i svært nær framtid.

Vi har alltid likt Golf. Den kombinerer komfort og et snev av kjøreglede med god bruksvennlighet, herlig ergonomi og en fin kvalitetsfølelse. De enorme mulighetene kunden har til å velge blant karosserivarianter, motorer, girkasser og ikke minst utstyr gjør også at de aller fleste kan finne en Golf som passer perfekt.

For dyr

Men selv om dagens den har gode salgstall å vise til, har ikke dagens Golf bare vært til glede for produsenten. Sammenliknet med konkurrentenes modeller tar den lang tid å bygge, og i dagens bilverden gir dette uakseptable kostnader. Så et av målene med sjette generasjon Golf var at den skulle være raskere og rimeligere å bygge.

Den nye bilen er derfor basert på samme plattform som dagens Golf, men ingeniørene skal ha gjort bilen mer komfortabel og samtidig mer kjøreglad.

Konservativ

Det ser heller ikke ut som om de har gjort så veldig mye med utseendet. Vi håpet at den skulle få et like aggressivt frontparti som den flotte Scirocco - og joda, den har jo visse elementer fra den - men den ser samtidig ganske så nedtonet ut.

I profil er den blitt noe mer dynamisk, men det er ikke vanskelig å se at den er mer en evolusjon av dagens Golf-generasjon enn noe helt nytt. En trygg, men ganske så kjedelig avgjørelse av produsenten. Det konservative går også igjen innvendig - men med tanke på hvor god ergonomi og hvor god kvalitetsfølelse modellene fra konsernet vanligvis har, behøver ikke dette å være negativt.

Kilde: Autoblog.nl © © Michel de Vries 2008

Runde former og ny cab

Tredje utgave av storselgeren kom på markedet i 1991, igjen som en større bil enn forgjengeren. Denne gangen fikk den runde former mot forfedrenes mange kanter, og et mye mer moderne interiør. For første gang kom den også som stasjonsvogn, det kom en ny cab - cabrioletutgaven av første utgave ble videreført og solgt samtidig som andre generasjon av Golf - og sedanen byttet navn til Vento.

I 1997 var det igjen tid for et generasjonsskifte, med stasjonsvogn og sedanen Bora to år etter. Tredje generasjons-cabrioleten fikk en litt omfattende ansiktsløftning, og ble solgt samtidig som fjerde generasjon.

Konstant forbedring?

Femte generasjon kom i 2003, fulgt av det åpne derivatet Eos, sedanen Jetta og en stasjonsvogn. Og den 200 hk sterke GTI-utgaven som kom er den morsomste siden gledessprederen fra første generasjon.

Hele tiden har Golf blitt større, mer praktisk, mer komfortabel, og ikke minst sikrere. Ikke alle generasjonsskiftene har vært like godt mottatt - særlig fjerde til femte generasjon virket umiddelbart som et skritt tilbake - men likevel har Golf hele tiden hatt skyhøye salgstall.

Og nå er det altså klart for den sjette generasjonen.

Færre utgaver?

De nøyaktige spesifikasjonene er foreløpig ikke offentliggjort, men du kan regne med at store deler av dagens omfattende motorprogram blir videreført. Det har vært sagt at antall Golf-varianter skal reduseres, for å redusere kostnadene, så det er ikke utenkelig at det blir en viss opprydning i motorrekken.

Ryktene skal også ha det til at Golf får konsernets helt ferske 1,6-liters bensinmotor, som i sint utgave yter 200 hk. Dagens turbo-toliter vil bli tilgjengelig i 240-hestersutgave. De herlige 1,4-literne med overlading skal være med videre, og en ny generasjon tresylindrete diesel- og bensinmotorer vil antakeligvis også stå på programmet.

Hybrid på vei

Konsernets kommende 1,6-liters dieselmotor vil også komme, og blir nok en svært aktuell modell her i landet. I tillegg vil det etter hvert komme en hybridutgave av Golf, der gjerrig dieselmotor kombineres med elmotorer. DSG-dobbeltclutch-girkassa blir å få med de fleste motorene, og vi antar også at det kommer flere modeller med firehjulstrekk.

Bilen kommer hit mot slutten av året - den skal presenteres for publikum på bilutstillingen i Paris i begynnelsen av oktober, men allerede før dette skal vi ha prøvekjørt den.

Billigere?

Med tanke på at den skal være rimeligere å bygge, og får et knippe nye og drivstoffgjerrige motorer, vil vi anta at prisene ikke blir særlig endret fra dagens modell. I dag begynner Golf-prisene på 212 840 kr - med 1,4-liters bensinmotor på 80 hk, mens den rimeligste dieselmodellen - 1,9 TDI med 90 hk - begynner på 228 390 kr.

Kilde: Autoblog.nl

Klikk.no vil naturligvis følge opp den nye Volkswagen Golf når mer informasjon foreligger.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!