Ekstrem Golf

Når 200 000 Volkswagen- og Audi-fans skal møtes for å nyte felles bilinteresse, vil bilprodusentene selvsagt ha med noe helt utenom det vanlige.

Bilen er mye bredere enn standardbilen, og ruller på 19-tommere. Skjermene er flyttet opp i karosseriet.
Bilen er mye bredere enn standardbilen, og ruller på 19-tommere. Skjermene er flyttet opp i karosseriet.
Sist oppdatert

VW Golf GTI W12-650: Se bildene her

På årets Wörthersee Tour, det store Audi- og Volkswagen-treffet i Østerrike der 200 000 tilskuere er ventet, blir det også svært mange biler å se. Og som vanlig på slike entusiasttreff, er veldig mange av bilene som stilles ut ombygde i mer eller mindre omfattende form.

Volkswagen vil ikke være noe dårligere, og de vil også vise merkeentusiastene at de virkelig kan hvis de vil. På treffet viser de fram en Golf GTI som de har bygd kun for dette treffet og kun for entusiastene.

Toppfart: 325 km/t
GTI´en har fått etternavnet "W12-650". Motoren, som er plassert rett bak setene, er en seks liter stor W12 med to turboer. Den gir 650 hk og 750 Nm. 0-100 går unna på 3,7 sekunder, og toppfarten skal være 325 km/t.

Mer: Golf-spillerens Golf
Mer: Med Golf til skogs

Hele bilen er satt sammen av biter som Volkswagen har lagd selv. Bilen har også fått et utseende som gjør at den skiller seg ut fra mengden av Golf´er med styling. Akslingene er flyttet sju centimeter opp i forhold til en standardbil, og hjulbuene er tilsvarende høyere. Dette har også ført til at skjermene måtte bygges om - bilen er mye bredere enn standardbilene; åtte centimeter bredere på hver side bak.

- Fortsatt en GTI
- Vi hadde som mål om at bilen fortsatt skulle ha identiteten til en GTI, sier Klaus Bischoff, sjefsdesigner hos Volkswagen i pressemeldingen. - Derfor har vi beholdt så mange biter fra originalen som mulig, for eksempel frontlys, dører, panser og baklys.

- En av våre største utfordringer, var å få nok kjøling til den midtplasserte motoren uten å ødelegge Golf-linjene i bilen, fortsetter Bischoff. - Og av estetiske grunner ville vi få marktrykk bak uten å montere på en enorm hekkvinge.

Marktrykk på nøytralt vis
- C-stolpene er ombygd med integrerte luftinntak for motoren, ved at vi monterte sidevinduene litt på skrå innover. Via gigantiske radiatorer og åpninger i sideskjørtene kommer enda mer luft.

- Dessuten er taket en del av en stor diffuser, som gir nok marktrykk bak til at det er trygt å kjøre denne bilen så fort den går. Det er laget av karbonfiber, og leder luft over og under hekkvingen.

Standardbil med racinghint
Interiøret i bilen minner mer om en standardbil enn eksteriøret gjør. Et par racing-bøtteseter kledd med alcantara er på plass, og instrumentene er inspirert av de i den originale, første generasjons GTI. Men bilen har i tillegg fått en del vippebrytere for viktige funksjoner - som å slå av ESP&

Det er moro å se at også de store bilprodusentene kan leke litt iblant.

Denne saken ble første gang publisert 22/05 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også