Elektrisk Mercedes

Mercedes skal utfordre Tesla

Kommer på markedet i 2018.

Sist oppdatert

Det er britiske Car Magazine som siterer anonyme kilder hos den tyske bilprodusenten rundt utviklingen av elbiler i årene som kommer. Det viktigste poenget er at Mercedes-styret nå har godkjent en ny plattform som skal danne basis for konsernets fremtidige elbiler. I første omgang er det planlagt fire modeller som skal bygges på den nye arkitekturen, og planen er at den første skal komme på markedet i 2018. Ifølge Car Magazines kilder skulle modellen egentlig ikke være klar før i 2019, men konkurransen fra Volkswagen-konsernets elbilplaner har ført til at bilene blir lansert tidligere enn planlagt.

Først ut av de nye elbilene er en sedan som størrelsesmessig plasserer seg mellom C-klasse og E-klasse. Isåfall vil den bli mindre enn Tesla Model S, og dermed konkurrere med amerikanernes kommende Model 3. Deretter vil det lanseres en crossover som blir litt mindre enn dagens GLE, men likefullt en relativt stor SUV. I andre fase av utviklingen planlegger Mercedes en elektrisk S-klasse samt en SUV som er enda større enn den allerede gigantiske GLS.

KONSEPTBIL: Bildene er av IAA-konseptet Mercedes viste frem i fjor. Produksjonsmodellene vil nok hente inspirasjon fra denne, men vil garantert være mye mer konservative. Foto: Mercedes
KONSEPTBIL: Bildene er av IAA-konseptet Mercedes viste frem i fjor. Produksjonsmodellene vil nok hente inspirasjon fra denne, men vil garantert være mye mer konservative. Foto: Mercedes

Mulig med firehjulsdrift

Alle modellene vil, som de fleste rene elmodeller, få batteriene bygget inn i gulvet. Disse vil veie rundt 400 kilo, så det er rimelig å anta at det blir snakk om relativt tunge biler totalt sett. Batteriene vil være koblet til en elmotor på bakhjulene som yter 300 kw (rett i overkant av 400 hester). I tillegg vil det være mulig å utstyre bilene med firehjulsdrift ved å legge til en motor som driver forhjulene. Denne vil ifølge Car komme i versjoner på 90 og 150 kw (rundt 100 og 200 hester).

Det er imidlertid ikke snakk om en splitter ny arkitektur. EVA-plattformen vil bruke flere elementer fra den såkalte MRA-plattformen. Dette er grunnkonstruksjonen som Mercedes vil bruke i alle sine bakhjulsdrevne biler i årene som kommer, og som allerede danner basis for dagens C-klasse.

Bilen du ser på bildene er Mercedes’ konseptbil fra 2015-utgaven av Frankfurt-utstillingen, og produksjonsbilene blir sannsynligvis flere hakk mer konservative. Planen er visstnok å selge 20.000 av disse elektriske bilene årlig, og prisene vil ifølge Car Magazine starte på 70-80 000 pund. Med dagens kurs tilsvarer det i underkant av én million, men valutakursene kan naturligvis påvirke dette i tiden frem mot lansering.

Denne saken ble første gang publisert 06/01 2016, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også