Etter en hel haug bilder av kamuflerte biler har Toyota endelig sluppet bilder av nye Hilux, for mange Pickupen med stor P, udødeliggjort i Top Gear i episoden der Clarkson og co. prøvde å ta livet av en tilårskommen Hilux både ved sprengning og drukning.

Den norske importøren vil foreløpig ikke røpe noe om nyheten, men ifølge utenlandske bilnettsteder er det snakk om en helt ny Hilux - den åttende i rekken siden Hilux så dagens lys i 1968.

Eksteriøret er definitivt helt nytt. Fronten til nye Hilux er langt mer moderne og den delen av bilen som skiller seg mest fra forgjengeren. Bredere smalere lykter med LED-teknologi og en bredere, smalere grill og en frontfanger med mer sporty (om vi kan kalle noe på en pickup det?) utforming, sørger for det.

Nye Hilux har også mer markerte skjermer og ny bakluke med integrert ryggekamera. På hjulmenyen står 16-, 17- eller 18-toms aluminiumsfelger.

Toyota Hilux pikcup nyhet

NYTT KONTOR: Veldig mange har Hilux som arbeidsplass. Nytt utstyr og bedre komfort faller helt sikkert i god jord blant disse. © FOTO: Toyota

Personbilfølelse

Da vi testet Hilux i fjor, var vi ikke over oss av begeistring for komfortnivået. Vi skrev følgende: "Sittestillingen er helt fin og setene holder bra standard. " Dermed er vi egentlig ferdig med skrytet i komfortkapittelet.

Nei, vi forventer ikke at en pickup skal konkurrere med en normal familiebil på komfort. Men selv etter pickupstandard er Toyota Hilux mer enn normalt slitsom.

Det gjelder spesielt støynivået, der verken hjul eller påbygg hjelper Hilux. I 100 km/t måler vi 76 desibel. Det er 5- 6 dBA mer enn typiske pickup-konkurrenter, noe som ikke er en arbeidsplass verdig.

Toyota har visstnok tatt grep for å få bot på dette i nye Hilux. Interiøret skal være mer personbilaktig og kjørekomforten på SUV-nivå.

Toyota Hilux pikcup nyhet

TREKKER TUNGT: Rykter skal ha det til at kommende Hilux kan trekke 3,5 tonn. Det er gode nyheter for folk som trekker tunge tilhengere. © FOTO: Toyota

Moderne interiør

Dagens Hilux har design og løsninger som minner om fem-seks år gamle personbiler, ser vi på bildene at nye Hilux er langt mer moderne og forseggjort.

Mest spennende er uten tvil det nye infotainmentsystemet og den store touchskjermen øverst i midtkonsollen.

Akkurat hvilke motorer som blir tilgjengelige på det norske markedet vet foreløpig ingenting om, men vi vil tippe det er dieselmotorer som gjelder. Da står valget mellom en 2,4- og en 2,8-liters motor med henholdsvis 160 hestekrefter/400 Newtonmeter og 177 hestekrefter/450 Newtonmeter.

En 2,7-liters bensinmotor (firesylindret) med 164 hestekrefter, samt en sekssylindret fireliter, også det en bensinmotor, på 278 hestekrefter tilbys også, men de er neppe aktuelle for det norske markedet.

Avhengig av motorvalg vil Toyota tilby både manuell girkasse og automatgir. Begge med seks trinn. Og visstnok skal nye Hilux endelig få hengervekt på 3,5 tonn, akkurat som erkerival Isuzu D-Max. Til sammenligning har Volkswagen Amarok 3,2 tonn, mens kommende Mitsubishi L200 kun har 3,1 tonn.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!