Siden første generasjon ble lansert i 1978 har Mitsubishi produsert og solgt over fire millioner eksemplarer av arbeidsjernet L200. Det utgjør en fjerdedel av det totale bilsalget til Mitsubishi, så vi kan trygt si at L200 har slått an på verdensbasis.

Nye L200 har et helt nytt chassis med sju prosent høyere vridningsstivhet. Den har også et videreutviklet hjuloppheng og skal ifølge den norske importøren ha bedre kjørekomfort og stabilitet.

En lang rekke forbedringer til tross, L200 er fortsatt en enkel konstruksjon. Akkurat slik et arbeidsjern skal være. «Den skal kunne fikses hos den lokale smeden», er et kjent uttrykk i pickupverdenen, og slik er det også med L200, som også i femte generasjon har bladfjærer.

Tilhengervekt er viktig for pickup-brukere. Isuzu D-Max er foreløpig kongen på haugen med 3,5 tonn, men L200 sniker seg innpå med 3,1 tonn hengervekt. Volkswagen Amarok har til sammenligning 3,2 tonn hengervekt, mens Toyota Hilux kun har 2,5 tonn.

3 x pickup SML test, VW Amarok, Isuzu D-Max, Toyota Hilux, januar 2014=

KONKURRENTENE: Volkswagen Amarok, Toyota Hilux og Isuzu D-Max blir Mitsubishi L200's argeste konkurrenter. © FOTO: Petter Handeland

Ny motor og to nye girkasser

Under panseret stiller Mitsubishi med en helt ny turbodiesel – en kraftfull 2,4-liter med 181 hk og 430 Newtonmeter.

To nye girkasser står også på menyen, sekstrinns manuell og femtrinns automat, og Mitsubishi lover klasseledende forbruk – 0,67 l/mil med manuelt gir og 0,76 l/mil med automat.

Full åpning

Også nye L200 kommer i to karosserivarianter – Club Cab og Double Cab, der sistnevnte får selvmordsdører bak (slår bakover) med integrert b-stolpe, slik at man får fri tilgang til hele kupeen med dørene åpne.

Mitsubishi utstyrer også nye L200 med mer moderne utstyr enn forgjengeren. Blant annet blir knekollisjonspute standard, samt filskiftevarsler, stabilisatorprogram for tilhenger og bakkestartassistent.

I likhet med VW Amarok kommer L200 med bixenon-lys. Importøren røper at innstegsmodellen L200 Club Cab med sekstrinns manuell girkasse vil koste cirka 300 000 kroner, mens toppmodellen med «alt utstyr» og automatgir vil koste rundt 350 000 kroner.

Les hele saken

Se flere saker fra: Ser du din neste bil her?

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!