Nyhet: Peugeot 308 R Hybrid

Kjappere enn Porsche 911

Som et lyn fra klar himmel; Peugeot 308 R Hybrid – et 500 hestekrefters hybridmonster!

Sist oppdatert

Ja, tro det eller ei. 500 hestekrefter, 730 Newtonmeter og 0–100 km/t på – hold deg fast – fire blank!

Det er i supersportsbil-land - kjappere enn Porsche 911.

Men hvordan?

Med utgangspunkt i den samme 1,6-liters bensinturbomotoren som er å finne i sportskupeen RCZ R (270 hestekrefter), har Peugeot ved hjelp av ytterligere to elmotorer, tryllet fram hele 500 hestekrefter av den velkjørende kompaktbilen.

Elmotorene yter 115 hestekrefter og 200 Newtonmeter hver seg. Den ene sørger for drift på bakhjulene, mens den andre sitter i girkassa og bistår bensinturbomotoren med kraft. 308 R Hybrid er således firehjulsdrevet, noe som kommer godt med når gasspedalen skyves mot gulvet og de 730 Newtonmeterne skal ned i asfalten.

Som du ser på bildene, er 308 R Hybrid bredere enn en vanlig 308. Sporvidden er økt med hele 80 millimeter og den er skodd med dekk i dimensjonen 235/35R19 for best mulig feste.

RÅBARSK: Bredere sporvidde og skjermer, feite hjul, store bremser, hekkspoiler og frontfanger med store luftinntak gir 308 R Hybrid den sportslige looken den fortjener.
RÅBARSK: Bredere sporvidde og skjermer, feite hjul, store bremser, hekkspoiler og frontfanger med store luftinntak gir 308 R Hybrid den sportslige looken den fortjener. Foto: Peugeot

Fra elbil til 500 hestekrefter med et knappetrykk

Om du syns 500 hestekrefter er litt i overkant for turen til nærbutikken, er det godt å vite at fire kjøreprogrammer regulerer effektuttaket i 308 R Hybrid.

Du kan, om du vil, kjøre den som elbil. Veldig begrenset riktignok, da kapasiteten i batteripakka kun er 3 kWt.

Såkalt «Road Mode» egner seg ifølge Peugeot best til normal kjøring. I dette programmet gjør bensinmotoren hovedjobben mens elmotoren bak hjelper til under akselerasjon. Den totale motoreffekten i «Road Mode» er 300 hestekrefter og 400 Newtonmeter. 

Også i «Track Mode» er det bensinmotoren og elmotoren bak som står for framdriften, med en totaleffekt på 400 hestekrefter og 530 Newtonmeter.

Og så da, «Hot Lap Mode» – full kraft fra tre motorer, 500 hestekrefter, 730 Newtonmeter og 0–100 km/t på fire sekunder. 

I tillegg til 380 og 290 millimeter store bremseskiver, brukes elmotorene aktivt under nedbremsing. Systemet genererer da strøm til lading av batteriet. Batteriet kan for øvrig lades ved hjelp av bensinmotoren (fungerer som en generator) eller med kabel fra vegguttak/hurtiglader.

MED PATINA: De dype sportsstoler i brunt skinn med patina, holder deg på plass ved aktiv kjøring. Også i baksetet har 308 R Hybrid to sportsstoler.
MED PATINA: De dype sportsstoler i brunt skinn med patina, holder deg på plass ved aktiv kjøring. Også i baksetet har 308 R Hybrid to sportsstoler. Foto: Peugeot

Sport i alle ledd

Peugeot har ikke kastet inn tre effektstinne motorer og glemt resten av pakka. Elmotorer, batteri og kabelføring til tross, er bagasjerommet like stort som i vanlige 308.

Gode seter med god støtte kan ikke undervurderes i biler av dette kaliberet. I tillegg til å montere to massive sportsstoler i brunt skinn foran, har Peugeot kastet ut treseteren i baksetet til fordel for ytterligere to solide sportsstoler.

Interiøret er ellers pyntet opp med røde detaljer rundt instrumenter, på rattet og i senterkonsollen. I tillegg har Peugeot hentet materialer til dashbord og dørsider fra tidligere konseptbiler, laget ved hjelp av en form for digital veveteknikk.

Denne saken ble første gang publisert 17/04 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også