BMW fyller 100 år som bilprodusent i 2016, og de gjør det med en real bursdagsgave til seg selv – en BMW i8 med over 500 hestekrefter.

Ryktene har gått en stund, men nå ser det ut til at prosjekt M100 blir realitet. Bilen som skal markere BMWs 100-årsjubileum i 2016 – en illsint og kruttsterk i8. 

Bilen, som antagelig får navnet i8S, utvikles av BMWs i-avdeling (gir unektelig James Bond-assosiasjoner) under ledelse av Roberto Fedeli, tidligere ansatt hos Ferrari.

Aluminiumchassiet og karbonfiberførercellen blir med videre fra dagens i8, men ifølge ryktene vil veldig mye annet bli oppgradert i i8S. De meningsløse baksetene er det første som ryker. 

Det ryktes om et mer sportslig fjæringsoppsett, heftigere bremser og ikke minst bredere dekk. Og selvfølgelig mer krutt under motorluken.

Kanskje aller viktigst er at i8S får bredere dekk. Vi kritiserte i8 sine smale dekk og tydelige tendenser til understyring da vi kjørte i8 på Rudskogen Motorsenter i høst.

SUPER-i8: Bilen, som antagelig får navnet i8S, utvikles av BMWs i-avdelinG. FOTO: Produsent

Heftig motorteknikk

1,5-literen i dagens i8 blir også erstattet, og det er ikke småtteri som skal inn. Det ryktes om to motoralternativer. Det ene mer brutalt enn det andre.

Første alternativ, en firesylindret toliter med 320 hestekrefter, er et kraftig hopp opp fra dagens tresylindrede 1,5-liter med 231 hestekrefter.

Et enda større hopp, som definitivt kan kalles et sjumilssteg, er en treliters rekkesekser med 480 hestekrefter. Vi vil tippe den slekter på motoren i M3 og M4, som trygt kan sies er et skikkelig beist

Men så var det elmotoren på framakselen da, den som sørger for at i8 kan skryte av at den har firehjulsdrift.

Blir det en gang slik at i8S får treliteren nevnt over, vil BMW hente ut 109 hestekrefter av elmotoren. Blir den svakere toliteren en realitet, vil de kompensere for mindre motorkraft og hente ut hele 204 hestekrefter.  

Det som er helt sikkert, er at i8S totalt sett får over 500 hestekrefter. Også må vi ikke glemme 700 Newtonmeter, der en stor del er tilgjengelig i elmotoren fra det sekundet gasspedalen trykkes mot gulvet.

Det skal holde til en 0–100 km/t-sprint på 3,5 sekunder og en toppfart på 250 km/t.

Ikke uventet vil i8S koste mer enn i8. Spørsmålet er hvor mye? Cirka 30 prosent, ifølge ryktene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!