Tesla Model S

Advarer mot å pimpe Tesla

Stylingkit kan ødelegge garantien.

TØFFERE: Mange vil nok synes denne Tesla-en ser tøffere ut enn standardversjonen, men ifølge Tesla i Norge kan garantien ryke dersom det skulle skje noe med bilen som kan spores tilbake til stylingutstyr. FOTO: Unplugged Performance
TØFFERE: Mange vil nok synes denne Tesla-en ser tøffere ut enn standardversjonen, men ifølge Tesla i Norge kan garantien ryke dersom det skulle skje noe med bilen som kan spores tilbake til stylingutstyr. FOTO: Unplugged Performance
Sist oppdatert

Det er så smått begynt å komme tilleggsprodukter til Tesla Model S, levert av andre aktører enn Tesla. Unplugged Performance er en slik aktør. Det California-baserte selskapet hevder å være verdens første selskapet av sitt slag som skal jobbe utelukkende med Tesla Model S.

Selskapet har i første omgang tatt for seg sin egen P85+ som er den sterkeste versjonen av Model S med 310 kW (421 hk). Unplugged Performance kaller seg et tuningselskapet, noe som gjerne innebærer at man trimmer biler til kraftigere ytelser.

Bare pynt

Det er imidlertid ingenting som tyder på at Unplugged Performance har gjort noe med ytelsene til Performance-modellen som i utgangspunktet er en veldig rask bil. Det er snarere snakk om styling av bilen. Den populære elbilen har blant annet fått sideskjørt og større diffuser. Model S er helt flat under og kommer originalt med en ganske beskjeden diffuser som bidrar til marktrykk.

En aggressiv front med store luftinntak er også blant virkemidlene. Luftinntakene har ingen funksjon utover å være pynt.

Garantien kan ryke

Men ifølge Tesla bør man tenke seg om to ganger før man pimper bilen.

- Folk må selvsagt gjøre hva de vil med Tesla-en sin, men man bør være klar over at garantien kan bortfalle dersom det skulle skje noe med bilen som kan ha sin årsak i en type stylingkit, sier Kjell-Arne Wold, Assistant Store Manager i Tesla Norge.

STYLING: Unplugged Performance har pimpet Tesla Model S. FOTO: Unplugged Performance
STYLING: Unplugged Performance har pimpet Tesla Model S. FOTO: Unplugged Performance

- Skulle det for eksempel skje en skade på bilen fordi den mister veigrep i høy hastighet, og det kommer frem at den fabrikkmonterte diffusoren er erstattet med en uoriginal diffusor, så kan i verste fall garantien ryke, sier Wold.

En meget spesiell bil

Han er kjent med at det finnes ulike typer stylingkit til Model S, og at enkelte eiere gjør grep for å tilpasse bilen etter personlig smak og behag. Wold har vært borti noen udramatiske tilfeller med felger som ikke hører hjemme på den 2,2 tonn tunge elbilen.

- Det er jo hyggelig at folk vil pynte bilen sin, men Model S er en meget spesiell bil. Synes man for eksempel felgene på ens egen BMW 5-serie er tøffe, så bør de allikevel ikke settes på Model S. De er ikke egnet. Model S veier rundt 500 kilo mer enn en 5-serie og momentet er umiddelbart. Man risikerer at felgene sprekker, sier Wold.

Potensialet ikke forløst

INGEN FUNKSJON: Store luftinntak ser kanskje barskere ut, men har ingen faktisk funksjon. FOTO: Unplugged Performance
INGEN FUNKSJON: Store luftinntak ser kanskje barskere ut, men har ingen faktisk funksjon. FOTO: Unplugged Performance

Unplugged Performance er et datterselskap av Bulletproof Automotive. Til gtspirit.com sier selskapets president Ben Schaffer at han mener Tesla-en har potensial til å bli enda bedre.

SUPERBIL: Bulletproof har spesialisert seg på å trimme biler som Nissan GT-R.
SUPERBIL: Bulletproof har spesialisert seg på å trimme biler som Nissan GT-R.

- Jeg eier selv en Tesla Model S P85+, og synes den gir meg helt unike kjøreopplevelser. Men jeg vet også en del om superbiler, og selv de mest fantastiske superbilene har potensialet til å bli enda bedre med den rette oppgraderingen. Det er bevisst gang på gang at uansett hvor bra en bil er når den kommer fra fabrikk, så er ikke det endelige potensialet forløst, uttaler Schaffer.

Les også:

På 20 sekunder er den en helt annen bil

Nesten 60 000 kroner billigere enn forgjengeren

Over 600 har bestilt SUV-en, vi skjønner dem godt

Denne saken ble første gang publisert 27/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også